Alla inlägg den 23 september 2008

Av Lycka, en servicehund - 23 september 2008 17:17


I söndags förmiddag så fick vi alla tre träna på att hålla tidningen. Det går superbra för mig, jag håller tills klicket kommer! Ibland vill jag inte ens släppa den fast att jag hör klicket!


Efter lunch så gick vi ut för att träna att trycka på övergångsställsknappen.
Vi gick först genom skogen som finns här i närheten. Där fick jag först göra tre sök. Mattes assistent gick ut i skogen och la Paulas mössa bland buskar och ris. De två första söken såg jag när mössan lades ut. När det var dags för mig att söka så for jag iväg som ett skott och hittade också mössan fort!
Det matte egentligen ville träna den här gången var avlämnandet. Och det gick fantastiskt bra! Direkt när jag hade hittat mössan så sprang jag till matte, utan några rop m.m från matte. När jag kom fram till henne så avlämnade jag mössan i hennes famn, utan kommando! Därefter kom klicket och belöningen!


Det tredje söket gjordes utan att jag fick se vart assistenten gick och "gömde" mössan. Jag hittade mössan lika fort, men vid avlämnandet blev jag lite tveksam. Jag ställde mig framför matte, men det viktigaste av allt var att jag INTE droppade mössan! Matte sa: "Upp!" och då avlämnade jag mössan i famnen.


Sedan gick vi till ett ställe där det finns flera stycken "övergångsstolpar" i närheten av varandra. Jag gick fram till fyra stycken av dom och tryckte på alla. Den här gången var matte tvungen att säga: "tryck!". Men huvudsaken var att jag tryckte direkt när jag fick kommandot, utan minsta tvekan och utan att matte upprepade kommandot! Alltså, en väldigt bra träningsdag för mig! Och matte var så klart glad och stolt!


På kvällen var vi ganska trötta, så vi tränade inte mer den dagen, förutom att vi fick söka godis inomhus. Alltid lika uppskattat av oss alla tre!


Igår, måndags, så tränade vi också med tidningen på förmiddagen. Det gick lika bra som dagen innan. Jag tycker att det är så roligt att hålla tidningen, svansen viftar hela tiden!


Paula och Ruben tycker också att det är skoj, dom "slåss" om vem som ska få hålla den först...


Efter lunch gick vi med matte och fixade lite ärenden. På vägen hem gick vi genom skogen igen och jag fick göra ett nytt sök. Det var lite svårare den här gången eftersom det blåste väldigt mycket! Men efter en liten stund fick jag vittring och hittade den! Även fast jag fick springa en stund och leta så håller jag farten och arbetsglädjen!


På eftermiddagen blev det inget besök på boendet. Paula var magsjuk och matte ville inte lämna henne ensam hemma ifall hon hade behövt få komma ut. Moster och Atlas går ju fortfarande på kurs på måndagar, så där kunde inte Paula och Ruben heller vara. Men jag ser fram emot nästa måndag!


Eftersom vi blev hemma igår kväll så passade matte på att bada Ruben.  Det behövdes verkligen!  Nu är han  alldeles vit och fin igen!


Idag, på förmiddagen, så gick matte iväg till en granne en sväng. När matte kom tillbaka så hade jag satt på cd-spelaren! Det blir så himla tyst när matte är borta, så då känns det skönt att höra på musik under tiden!


Ikväll så åker vi ju till Brukshundklubben igen. I kväll ska Annika träna agility med barn + hundar och matte ska träna klickerträning med barnen, en och en. Jag ska få vara "demohund" vid klickerträningen och Paula ska få träna agility.


Ruben brukar ju inte vilja träna, men när vi går på våran promenad, innan vi börjar träna, så brukar Ruben bli "utlånad" till något av barnen. DET tycker han iaf. är okej och barnen ÄLSKAR Ruben! De tycker han är så snäll, söt och gosig...


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards