Alla inlägg den 3 september 2008

Av Lycka, en servicehund - 3 september 2008 06:34


I söndags var det strålande väder så vi var ute hela eftermiddagen. Vi gick på sådana ställen så att vi kunde vara lösa hela tiden. Det var skönt att få springa av sig eftersom vi ju var iväg med Matte både fredag och lördag och då blev det inte så mycket träning mm.


På kvällen var vi trötta och nöjde oss med att få en kortare rastning och få söka godis utomhus.


I måndags morse så kom Atlas till oss. Efter att matte duschat och gjort sig i ordning så for vi allihop till mosters lägenhet för att vara där resten av dagen. Det är mycket lättare  att vara där med oss eftersom att vi kan springa in och ut hur vi vill (inhägnad bakgård).


På kvällen så åkte vi till boendet. Nu har vi varit där varje måndag i ca 2 månader och det går jättebra!


Först så "la" min deltagare ett personspår. Medan det låg så tog vi en promenad. Jag hade lite svårt att slita mig från spåret, jag ville helst gå det direkt, men jag fick hålla mig till tåls! När vi hade promenerat ca 40 minuter så gick vi tillbaka, deltagaren satte spårlinan på mig och så gick jag och hon spåret.


Trots att jag löper så hade jag full fokus på marken hela tiden, förutom en gång när jag ville titta vart matte var någonstans! Vid ett tillfälle råkade jag gå ur spåret, men jag hittade tillbaka snabbt , utan någon hjälp. Efter det gick vi in en stund och matte och deltagaren satt och pratade om ditten och datten!


I tisdags morse kom Atlas till oss igen. Den här gången var vi hemma hos oss hela tiden. Jag har varit lite trött de senaste dagarna, det beror mycket på att jag löper, så jag har inte velat leka med Atlas så jättemycket. Utomhus har vi i alla fall lekt tillsammans, men inomhus har jag mest velat ligga och vila.


På eftermiddagen åkte Atlas hem och på kvällen var det dags för oss att åka till brukshundklubben. Under ett års tid har det varit ca sex barn + några hundar, men igår så var det 12 barn  + flera nya hundar! Det var även med flera föräldrar,  så var ett stort gäng som träffades.


Vi började som vanligt med att ta en kort promenad så att alla hundar fick rasta sig. Barnet som brukar hålla i Paula ville gå med mig. Matte blev lite orolig för att jag skulle dra i kopplet, men jag skötte mig exemplariskt!
Paula och Ruben gick också med varsitt barn, så alla var glada och nöjda...
Sedan gick vi in på plan för att träna agility. Barnen och deras hundar fick först träna på dom olika hindrena. Jag och Ruben ville ju inte vara med, men  tre barn turades om att träna med Paula! Sedan avslutades träningen med att barnen fick springa hela banan, en och en,  som en liten tävling.

Alla barn och hundar var jätteduktiga och alla tyckte det var så roligt!
Ett par barn som var med för första gången igår, ska bli medlemmar och fortsätta träna med oss, skojj!


Idag onsdag så har Atlas också varit med oss framåt 2-tiden. Idag var jag lite piggare så vi har busat lite mer idag.


Nu på eftermiddagen ska matte träffa sin kompis och hennes hund. Då ska jag få vara lös och träna på att inte springa fram till dom = andra hundar!
Det   blir nog svårt för mig  att låta bli att springa fram till Trixa, eftersom jag känner henne, men  vi ska träna flera gånger  så att jag  får  chansen att göra rätt! Matte kommer att ta med sig ost och min favoritboll som jag får som belöning om jag lyckas!


Jag brukar inte springa fram till andra hundar, men nu ska vi träna på att jag ska kunna passera nära och även kunna sitta bredvid matte fast Trixa befinner sig alldeles inpå mig! Det blir spännande och rapport om hur det gick kommer imorgon.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards