Alla inlägg den 10 september 2008

Av Lycka, en servicehund - 10 september 2008 18:25


I måndags så har jag börjat att finslipa två av mina servicehundsmoment: att tända lampan och bära tidningen från kiosken. Sluttestet börjar närma sig och dom två är dom momenten som jag är "sämst" på.


På eftermiddagen gick vi som vanligt till boendet. Deltagaren ville att vi skulle promenera till bäcken så att jag skulle få simma. Eftersom vädret var så fint och matte hade tagit med sig en handduk så gick vi dit. Jag hade som vanligt väldigt bråttom när vi började närma oss bäcken och hoppade i så fort vi kom fram!


Igår, tisdag så kom mattes kompis Annika och hennes två hundar för att jag skulle träna att inte springa fram till andra hundar. Den här gången gick det jättebra! Jag var lös när vi möttes, men tittade bara på dom och höll mig nära matte! Jag passerade också dom alldeles nära och gick "fot" (Fast matte kallar det "gå fint") förbi dom.

Nu har jag också blivit duktig på att lägga föremål, tex boll, vante, upp i mattes famn även när vi är utomhus. Och jag har lärt mig att lägga föremålen från den sida som matte vänder mot mig. Det är praktist att jag lägger upp bollen i mattes famn själv, istället för att någon annan ska behöva plocka upp den för att sedan slänga iväg den igen åt mig!


Igår när vi var ute så "råkade" matte tappa Paulas mössa (som matte alltid har med så att Paula får bära in den!) på marken och jag tog upp den på kommando och la den i mattes famn.


På kvällen så for vi till Brukshundklubben. Det var 10 barn + 8 hundar.
Vi kunde inte vara på planen till att börja med eftersom det var någon avslutning på någon kurs. Så vi började med att ta en långpromenad i skogen. Några av hundarna fick också vara lösa och busa tillsammans.
Sedan gick vi till planen och tränade agility.

Från och med nästa vecka så ska barnen också få börja träna lydnadsmoment från LK1.

När vi var färdiga så promenerade vi hem och vi var sååå trötta när vi kom hem eftersom det var full rulle med alla barn och andra hundar!

Någon träning inomhus har vi inte riktigt hunnit med dom här dagarna, men vi har ju gjort så mycket annat!

Idag, onsdag, så har vi varit ute hela dagen eftersom att det har varit fint väder. På kvällen så ska jag få träna på servicehundsmomenten igen och


Paula och Ruben kommer säkert också få träna på någonting.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards