Alla inlägg den 19 september 2008

Av Lycka, en servicehund - 19 september 2008 10:01


Igår, onsdag, så kom Maggan till oss. Med sig hade hon en ny klicker till matte som nu sitter fast på mattes rullstol (på armstödet). Nu kan matte själv klicka när hon vill förstärka något av mina beteenden! Det är bara för mig som matte kommer använda sig av klickern, Paula och Ruben får lyssna på: "Bra!".


Maggan hade också som förslag att matte ska använda sig av Doggie-zen när hon belönar mig och då lägga kattmat! i skålen. Vi provade det igår och det funkade jättebra! Förut använde sig matte av doggie-zen, men det var länge sen så det tog ett tag innan jag fattade vad det gick ut på! Nu ska jag och matte träna på det här sättet. Tur att matte har Maggan som kan hjälpa henne och mig! 


Både igår och idag så har jag fått träna på att hålla tidningen. Det går jättebra, jag släpper inte innan matte har klickat! Idag när vi höll på att träna det momentet så satt Paula nedanför mig och drog i tidningen för att HON också ville träna, snacka om störning! Men jag höll i den!


Paula och Ruben fick också träna det momentet efter mig. Ruben tar ett grepp om tidningen, men håller den inte ännu. Paula höll tidningen. En gång tog hon den och sprang omkring i lägenheten med den i munnen eftersom hon inte ville att mattes assistent skulle ta den ifrån henne! Idag bar jag också tidningen från kiosken och hem och släppte den inte fast vi mötte en hund!


Jag har också tryckt på hissknappen flera gånger idag och så har jag tryckt på cd-spelaren minst 20 gånger. Varje gång mattes assistent gick och stängde av den så satte jag på den...


Nu börjar mitt eksem att se mycket bättre ut. Det vätskar inte längre, utan det ser torrt och fint ut! Jag kliar mig inte heller så mycket längre. Men det bästa av allt är att jag börjar bli "normal" igen. Jag har varit mycket piggare både igår och idag. Min "gammelmatte" har ju också rätt i att jag faktiskt har löpt nyligen och efter ett löp så är man lite trött och slö!


Efter att matte har pratat med Maggan igår så inser matte att det inte är så bråttom med att få mig sluttestad och godkänd nästa vecka. Maggan berättade att det brukar ta ca. 1,5 år innan en Servicehund är färdigutbildad. Det är nog matte som har lite bråttom! Hon tycker ju att jag är så duktig och kanske inte har tänkt på att jag är ganska ung ännu...


Nu har iaf matte bestämt sig, att om jag inte är helt "frisk" och kry från mitt eksem inom dom närmaste dagarna så kommer jag inte att testas på de 4 sista momenten nästa vecka. I så fall väntar vi till nästa tillfälle när testet kan göras och det är i början av mars. Då har det ju faktiskt gått precis 1,5 år sedan jag började min utbildning. Vi tränar på nu med dom 4 momenten och så får matte se hur långt vi har kommit tills efter helgen och då bestämmer matte sig för hur hon ska göra.


När vi är utomhus så har jag blivit jätteduktig på att avlämna föremål i mattes famn. När jag tex. lämnar min boll någonstans så säger matte: "Hämta!" och jag springer och hämtar bollen och lägger den i mattes famn, praktiskt!


Häromdagen när matte tappade Paulas mössa på marken (matte hade inte upptäckt det), så plockade jag upp den och la den i mattes famn, när hon sa: "Upp!".


Nu på kvällen så tränade vi en liten stund. Jag tränade igen med att hålla tidningen och sedan tränade jag på att trycka på lampknappen. Det går riktigt bra med det momentet, jag har lyckats tända lampan 2 gånger idag!

Ruben fick också träna på att hålla tidningen och sedan fick han träna "stå".
Paula tränade också på att hålla tidningen och efter det fick hon träna "kryp". Alla vi 3 tränade dessa moment med doggie-zen och det är jätteskojj!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards