Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Våteksem och sluttest till servicehund

Av Lycka, en servicehund - 14 september 2008 22:10


I förra veckan märkte matte att jag verkade väldigt slö och omotiverad, jag som annars är så väldigt aktiv. Matte såg att jag hade ett litet, som hon trodde, sår på ena kinden. I fredags upptäckte matte att jag har fått våteksem! Det är väldigt smärtsamt, kliar och irriterar (kan jämföras med brännskada!)! Det är därför som jag inte har varit mig själv.


Igår, lördag, var det bestämt att jag skulle göra mitt sluttest till Servicehund och matte tyckte ändå att jag skulle försöka, eftersom att hon ändå trodde att jag skulle klara det.


Elva moment skulle jag testas på:
1. Person hälsar på matte och jag sitter bredvid matte utan att bry mig om denna person.


2. Jag passerar en annan hund på mattes vänstra sida.


3. Bära tidning från kiosken.


4. Trycka på övergångsställsknappen.


5. Trycka på hissknappen.


6. Hämta tjänstetäcket och avlämna i mattes famn.


7. Hämta posten och avlämna i mattes famn.


8. Plocka upp sked och avlämna i mattes famn.


9. Plocka upp vanten och avlämna i mattes famn.


10. Stänga skåpdörrar.


11. Tända lampan.


Moment 1, 2, 6, 7, 8, 9 och 10 klarade jag galant!

Tidningen släppte jag direkt när jag fick den i munnen och det får jag ju absolut inte göra! Moment 4, 5 och 11, alltså moment som jag utför så gott som varje dag och klarar utan problem misslyckades jag med!


Maggan och Sandra (Instruktörerna som testade mig) är ganska säkra på att en av orsakerna att jag misslyckades är just att jag har ont och att
smärtan blev värre just i dem momenten när jag måste sträcka på mig.
Matte tror också att jag kan ha känt av HENNES nervositet...


Nu har jag fått pälsen över eksemet bortrakat, så att det luftas, och så har matte börjat smörja in eksemet med salva. Det ska förhoppningsvis läka ganska fort.


Eftersom att jag klarade mer än 50% av momenten så behöver jag bara testas igen på de fyra moment som jag inte klarade och då ska de förhoppningsvis gå bra. Matte tror inte att det ska bli några problem och hon kommer säkert inte vara lika nervös nästa gång!


Det ironiska är att idag när vi har varit ute så har jag tryckt på alla övergångsställsknappar som vi har passerat och jag har gjort det direkt när matte sagt "Tryck"! Fast matte tycker att jag har verkat lite piggare redan idag och eksemet ser också bättre ut, tack vare Aloe Vera-salvan. Så nu ska jag träna varje dag, i två veckor, på resterande moment och sträva efter att bli godkänd då.


Imorgon så är det dags att besöka boendet igen. Det ska bli lika roligt som vanligt!


LYCKA

 
 
Ingen bild

Annica och Trixa

16 september 2008 15:58

Hej
Var in och tjuvkikade på hur det gick för er i lördags. Det blir spännande att höra alla detaljer ikväll. Hälsningar Annica och Trixa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards