Direktlänk till inlägg 28 juni 2008

Agility? – ALDRIG mer om JAG få bestämma (fast det får jag ju inte...)

Av Lycka, en servicehund - 28 juni 2008 21:47


Idag var det äntligen fint väder! På förmiddagen så fick vi söka utomhus, på gräsmattan. Jag träffade också en av mina hundkompisar, så jag gick till henne med min tross och så lekte vi en stund. När hon gick iväg med sin matte så tog hon med MIN tross! Fast efter en stund så kom hennes matte tillbaka med den, tack och lov, jag trodde jag hade sett den för sista gången...


Efter lunch så promenerade vi iväg till Brukshundklubben och deras träningsplan för att träna agility. Matte hade hoppats att jag skulle tycka det var skoj, det har jag gjort de få gånger förut som jag har tränat agility, men jag vägrade! Senaste gången som jag höll på med agility (ca. 1 år sedan) så var jag lite för ivrig och hoppade upp på vippbrädan innan matte hann få stopp på mig. Den for i golvet med en smäll och jag blev skrämd och matte tror att jag kommer ihåg det och därför tycker att det är obehagligt.
Jag har inte heller varit på på denna plan förut så det fanns massor av nya, spännande dofter överallt. Fast vi kommer att gå till agilitybanan massor med gånger den här sommaren och matte hoppas på att jag så småningom lär mig att det inte är farligt, bara roligt! Jag hoppade i alla fall över ett vanligt hopphinder och fick massor av beröm så träningen slutade på ett positivt sätt.


Paula hade full fart över alla hinder och hoppade över hopphindren innan matte hann säga "hopp".


Ruben som är försiktig av sig, speciellt när det finns andra hundar i närheten (som idag), ville först inte över något hinder. Fast efter en stund så sprang han över bla. A-hindret, flera gånger. Det är bra för honom för då bygger han upp självförtroendet.


Vi promenerade också hem och var iväg flera timmar, så vi var ganska trötta när vi kom hem. Såklart så passade jag också på att bada överallt där jag kunde på hemvägen.


Efter middagen när vi gick ut så tog jag flera dopp i fontänen som finns bredvid oss. Vilken tur att den finns! Nästa vecka ska matte söka efter ett bra ställe där jag kan simma, det behöver jag verkligen eftersom det är det bästa jag vet!


Jag fick också gå ett personspår och det är jag otroligt duktig på. Jag är helt koncentrerad och lyfter inte nosen från marken. Och kul är det också!
Jag tränade också på apporteringen. Jag måste få till avlämnandet. Oftast lämnar jag av föremålet bra, men ibland släpper jag det lite för tidigt. Jag är i alla fall duktig på att komma tillbaka med föremålet till matte så jag behöver bara finjustera momentet lite grann. Det är särskilt viktigt att jag kan det här till hösten, när jag ska börja jaktträna.


Matte har fotograferat oss och även filmat mig när jag badar i fontänen och de bilderna kommer förhoppningsvis på bloggen nån gång under nästa vecka (om datorn vill, alltså!).


På kvällen när vi hade kommit in så var vi helt slut efter en händelserik dag så vi slocknade alla tre, direkt när vi kom in...


LYCKA

 
 
Ingen bild

Leo

28 juni 2008 23:20

Du är för snäll! Du skulle ha visat tänderna direkt mot en sådan fräckhet att sno trossen! Jag hade garanterat gjort det + morrat om det inte räckt...visserligen är vi retrievers kända för att vara snälla, men någon hejd får det väl ändå vara!
Jo, kan du läsa det som min matte skrivit under Assistanshund Nord; speciellt om Assistanshundar - och kom gärna med synpunkter :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards