Alla inlägg den 17 juni 2008

Av Lycka, en servicehund - 17 juni 2008 21:58


Igår så sökte vi utomhus, det blev kattgodis den här gången. Matte la inte personspår eftersom regnet hängde i luften och det tar ju lite längre tid.


Sedan var det ju dags för att städa och nu den här gången så var vi alla tre jättetrötta (vi hade varit hos moster hela söndagen) och tyckte bara att det var skönt att vila. Inte för att vi ligger helt stilla, speciellt jag måste gå runt lite och kolla efter dammsugaren (jag tycker inte riktigt om den).


På eftermiddagen så var det ju dags för mig och matte att besöka "vårat" boende.  Paula och Ruben blev först förda till moster.


Redan när vi började närma oss boendet så blev jag uppspelt och kände att det var något spännande på gång, ändå har jag bara varit där en gång förut!
När vi kom fram så satt en av "deltagarna" ute och väntade på oss (ja, egentligen så väntade hon ju på MIG!). Jag blev jätteglad av att se henne!Den andra "deltagaren" var bortrest, men skulle vara med nästa måndag.
Eftersom vädret var strålande så bestämde vi oss för att vara ute hela timmen.


Idag skulle vi bl.a träna några moment i LK1. Vi började med att gå till skolgården där vi brukar träna på sommaren. Först fick "deltagaren" veta vad matte hade tänkt att jag och hon skulle träna och sedan satte vi igång.
Vi började med "linförighet" och matte agerade tävlingsledare och "dirigerade", t.ex framåt marsch!


Efter det tränade vi inkallning. Matte bad mig att sitta och "deltagaren" gick iväg. Sedan ropade hon på mig och jag for iväg som ett skott! När jag kom fram så fick jag mycket beröm och några små bitar av köttbullar! Det här körde vi några gånger på rad och jag sprang varenda gång för glatta livet till "deltagaren"!


Sedan gick vi till ett område med ganska högt gräs och buskar. Där fick jag leta efter min dummy som blev gömd. Eftersom jag älskar "sök", så hade jag inga som helst problem med att hitta dummyn och sedan kom jag tillbaka med den i full galopp! Jag fick en boll, som bara används vid träning, som belöning och det uppskattade jag jättemycket, särskilt när den blir ivägslängd så att jag får springa efter den! Under tiden som jag tränade på detta så stod det en hund alldeles i närheten av mig, men jag brydde mig inte alls! När vi var färdiga med söket, så tränade vi "fritt följ". Det var ganska svårt för mig, eftersom jag var varm och det fanns små vattenpölar överallt som jag gärna ville doppa mig i! "Deltagaren" fick iallafall till några fina "följ". När vi hade tränat färdigt så gick vi på en kort promenad så att jag fick rasta av mig.


Till sist så satte vi oss på en altan, i solen, där jag blev borstad. Det var ett skönt avslut på träningspasset! Nästa måndag ska vi fortsätta med det som vi höll på med igår.


Idag, tisdag, så har vi inte gjort särskilt mycket.
På förmiddagen när vi var utomhus så fick vi strosa omkring som vi ville och jag sprang till fontänen och badade. Äntligen så har vattnet satts på i den! På eftermiddagen följde vi med matte när hon gjorde ärenden och sedan har det regnat hela dagen så vi har hållit oss inomhus.


Vi fick några "paket" att öppna och sedan har vi inte gjort något mer. En riktig vilodag alltså!


Idag fick också familjen tillökning. Nej, MATTE har INTE köpt en till hund!
Det är moster som hämtade hem en Weimaranervalp som heter Atlas!
Jag har inte träffat honom ännu, men jag tror att han kommer att bli en rolig lekkamrat! Om några dagar ska vi träffas och då kommer också bilder på honom, på bloggen. Gissa om min mattes systerson, Pontus, är i sjunde himlen!


LYCKA

Av Lycka, en servicehund - 17 juni 2008 11:27


Jag vill visa lite bilder på min bror Loke i Norge, bara för att ni ska se att det inte bara är jag som gillar leriga diken ;-)


- "Vadå skitig!?"


Å så har jag blivit moster! Visst är hon söt? Hoppas jag får egna små gulingar någon gång.


t.v min "brorsdotter" Cornelia (fast Loke är INTE pappa) och min fine norske bror Loke


Loke apporterar också flott och glatt i alla lägen!


LYCKA




Ovido - Quiz & Flashcards