Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Lycka, en servicehund - 6 juni 2008 21:04


Idag har vi inte gjort sådär jättemycket. På förmiddagen när vi var ute så fick vi söka godis ute i gräset.


Jag har fått dille på att leta möss i buskarna! Överallt vart jag går så hör jag ju dem springa i buskarna och jag blir så nyfiken. Som tur är (för mössen och matte iallafall!) så är de alldeles för snabba så jag kommer aldrig få tag i en! Ja, ja, det är väldigt spännande iallafall!


Efter lunch så satte matte sig ner för att jobba på datorn. Jag lät henne hålla på ca. 1 timme, men sedan så började jag störa henne eftersom jag hade tråkigt och ville att hon skulle hitta på något roligt för oss att göra...
Nå, matte la undan datorn och så gick vi ut.


Ute fick jag träna personspår. Mattes assistent gick en runda och sedan fick jag spåra. Jag tycker att det är otroligt roligt och fort går det! Belöningen i slutet var min kära tross!


Paula fick också spåra, efter mig, men Ruben tycker inte att det är speciellt kul, så han fick titta på.


Efter det så tränade vi lite annat utomhus. Först fick vi träna "framåt", alltså vi ska sitta bredvid matte och mattes assistent går iväg. Vi måste vänta på att matte säger "framåt" innan vi får springa till assistenten. Även om assistenten skulle ropa vårat namn så måste vi vänta på mattes kommando!


Sedan tränade vi "stå", "kryp", "ligg" och "larma". Det var ganska mycket störning runt omkring eftersom vi höll till mitt på en gångbana, men det gick jättebra för oss. T.o.m jag som har ganska mycket "spring i benen" var kvar hela tiden hos matte och valde att träna istället för att gå någon annanstans.


Sedan hade jag tur och träffade en hundkompis som jag brukar leka med och det gjorde vi idag också!


På eftermiddagen hade matte tvättstuga så hon hann inte göra något med oss under tiden. När hon var färdig med tvättstugan, framåt kvällen, så tränade vi iallafall en stund.


Jag började med att träna "ställande under gång". Jag stannar kvar när matte säger "stå" och blir stående när hon rullar iväg en bit. Än så länge så rullar matte bara en liten bit, men avståndet ska ökas på mer och mer.


Efter det så tränade jag "läggande under gång". Där blir jag liggande när matte rullar iväg och ligger också kvar när hon kommer tillbaka och väntar tills hon säger "sitt".


Till sist så tränade jag på att ta ur en påse ur påshållaren, men än så länge så drar jag bara lite i påsen. Fast jag har ju nyligen börjat träna på det!


Ruben fick börja med att hålla i apporten och idag höll han den i flera sekunder! Sedan fick han träna på "höger" och "vänster". Det har han tränat på väldigt lite så än så länge så kan han det inte. Han fick avsluta med att träna "framåt" och det är ett moment som han ääälskaaar att göra! Hela han är spänd och bara väntar på att matte ska ge kommandot!


Paula började med att träna på "rutan". Det var ett tag sedan så hon fick börja med att ha musmattan som hjälp några gånger, men sedan klarade hon det utan den. Hon fick också träna "framåt" och hon tycker att det är minst lika roligt som Ruben! Hon viftar på svansen istället, tills hon får kommandot! Paula fick avsluta med att träna "höger" och "vänster" och inte heller hon kan det ännu.


PS. Innan det var min tur att träna (det är olika vem av oss som får börja) så gick jag som vanligt och satte på cd-spelaren hela tiden, så vi fick träna till musik! Inte så illa! DS.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards