Alla inlägg den 21 juni 2008

Av Lycka, en servicehund - 21 juni 2008 21:50


Igår firade vi midsommar hemma hos moster. Då fick jag äntligen träffa lille Atlas, mosters nio veckor gamla långhåriga Weimaraner. Det blev inte så mycket bus eftersom jag tyckte han var lite liten, men när han blir större så kommer vi nog ha mycket roligt ihop! Han var också lite blyg för oss i början, men efter en stund så tyckte han att vi var väldigt intressanta, speciellt jag. Vi tuggade lite i varandras mungipor, men det blev inte mer lek än så...


Matte tyckte han var hemskt söt, hon blev nästan lite valpsjuk! Fast hon tycker att hon har fullt upp med oss, så hon skulle ALDRIG köpa en fjärde hund!


Idag efter lunch så var vi ute på en rejäl promenad. Jag upptäckte något väldigt intressant i skogen: En ekorre! Jag stod hur länge som helst under trädet var den befann sig, men det var en snabb liten rackare så efter en stund gav jag upp och sprang till matte.


På hemvägen så tog jag ett bad i fontänen. Matte har lovat att hitta något bra ställe här i närheten där jag kan få simma. Hon har också bestämt, efter rekommendation, att jag ska få börja med jaktträning efter sommaren.
Det ska bli väldigt spännande och matte tror att  det kommer att passa mig perfekt!


Nu har matte också köpt blod, så i dagarna ska jag få gå mitt första viltspår.
Hittills har jag bara gått personspår så det ska bli skoj att få prova på något nytt.


Idag på eftermiddagen har vi fått träna. Jag började med att hålla apporten och idag gick det riktigt bra! Jag höll apporten flera sekunder, några gånger i rad. Sist jag tränade på detta så vägrade jag ju att ens hålla i den! Men matte förstod ju att jag skulle lyckas igen. Det blir så ibland: När något som jag har klarat förut helt plötsligt går jättedåligt så får jag inte träna det på ett tag och sedan släpper det och så går det jättebra!


Sedan fick jag träna positionsväxlingar. Jag har inga problem med att ställa mig och sätta mig från andra positioner, men läggandet går fortfarande trögt.


Till sist fick jag träna på att öppna skåpdörren i köket och där hoppas matte att jag snart kan öppna dörren helt för att sedan börja träna på att ta ur en soppåse ur hållaren.


Ruben började med att hålla apporten och han var också riktigt duktig på det idag.  Sedan fick han träna på ett av Freestylemomenten som han började på för ett tag sedan: Runt! (att cirkulera runt matte). Det gick jättebra och han gick runt några gånger på kommando. Han fick avsluta med att börja träna in ett nytt Freestylemoment: Han ska ha framtassarna på mattes knän och gå med henne när hon backar bakåt.


Paula fick också börja med att hålla apporten och även för henne gick det jättebra idag! Hon har ju också vägrat att hålla i den, men idag så satte hon i alla fall tänderna runt den. Sedan fick hon också träna "Runt" och hon klarade det också. Hon fick avsluta med att träna "Volt". Idag så skulle hon snurra 3 varv och det gjorde hon, med full fart!


Sedan på kvällen när matte satte sig vid köksbordet så skulle jag ABSOLUT ha musik på och gick alltså och satte på cd-spelaren hela tiden när mattes assistent stängde av den!!!

Ovido - Quiz & Flashcards