Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Vi tränar nya freestylemoment – kul!

Av Lycka, en servicehund - 13 februari 2009 20:10


Ja, då var det fredag och dax att besöka boendet! Det är perfekt att gå på dagtid istället, tycker matte och brukaren, eftersom det är ljust. Och idag så var det ju strålande sol också! Jag blev som vanligt överlycklig när vi kom till boendet, jag SLÄNGER mig ur taxin och rusar till min brukare, där jag genast får vanten! Sen busade jag en stund i snön, bla. så grävde jag ner vanten... Men jag tar upp den sedan och tar med mig den när vi går iväg. Vi får först alltid springa lösa en stund och när vi närmar oss vägen så blir vi kopplade...


Idag gick vi efter en gångbana så vi kunde vara lösa så gott som hela tiden, härligt! Jag fick också hoppa efter snöklimpar i djupsnön och matte passade på att fota mig.


Här ligger jag i skogen och gnager på ett träd – mums!


Vi promenerade hela timmen och sedan promenerade vi även hem.


På fredagar är jag verkligen dubbelarbetande; först jobbar jag med min brukare och sedan fortsätter jag att jobba med matte! Fast det är inga problem, jag gör glatt mina arbetsuppgifter, idag bla. trycka på övergångsställsknappen när vi gick hemåt!


På kvällen så fick vi träna, idag en och en (vi fick turas om medan två av oss var bundna). Paula fick först göra tre freestylemoment; "trix", där hunden ska komma in i position framför ägaren, med baken mot ägaren. "bocka", där hunden ska bocka med huvudet mellan sina framben. "tass", där hunden ska vidröra ägaren med vardera tass. Sedan tränade Paula positionsväxlingar och kryp.


Jag tränade också freestylemoment. Först "jenka". I det momentet ska hunden hoppa upp mot ägarens kropp. Jag ska lära mig att hoppa upp mot mattes rygg och hålla mina tassar på hennes axlar. Det här har jag gjort någon gång, för länge sedan, men nu kom jag såklart inte ihåg hur jag skulle göra! Sedan tränade jag "stegra", alltså att stå på bakbenen, det var skoj! Efter det tränade jag "backa" och "ställande under gång".


Ruben tränade också freestyle. Han började också med "trix". Sedan tränade han "backa", som också ingår i freestyle. Till sist fick han krypa.


Vi fick alla avsluta med att öppna paket. Det var ett roligt träningspass, med nya moment!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards