Alla inlägg den 4 februari 2009

Av Lycka, en servicehund - 4 februari 2009 20:34


Idag skulle ju matte på kurs, så det var tidig uppstigning och sedan tidig lunch för matte. Sedan rastades vi för att sedan vara ensamma en stund!?!? Fast vi tyckte det var hemskt länge, ca. 3 timmar...


På en gång när matte kom hem så gick vi ut en stund och sedan gick vi in för att äta middag.


Efter middag och ännu en rastning så var det äntligen dax att träna, jippie!
Paula började med att markera burken där godisbiten låg. Nu har hon också lärt sig att markera genom att lägga sig framför rätt burk.


Paula markerar rätt burk


Sedan tränade hon olika positioner med doggie-zen. Efter det fick hon hämta post som matte la ner på golvet. Till sist fick hon träna "framåt" som verkligen är en av hennes favoritmoment!


Ruben började också med att markera godisbiten i burken.


Ruben markerar rätt burk


Efter det tränade han också på att hämta posten, men än så länge lyfter han bara upp den från golvet. Nästa steg är ju att föra posten till matte.
Sedan tränade han också "framåt" och till sist fick han träna på bugningar.


Jag började med att hämta apporten från köket för att sedan gå med den till matte och sätta mig i utgångsställning. Jag fick göra om detta massor av gånger eftersom matte skulle filma mig, men det gör ingenting, jag tycker bara det är roligt! Tyvärr så var det för mörkt för att det skulle bli någon film, så matte ska filma mig en annan dag.


Efter det tränade jag på enkelmarkeringar och sedan på dubbelmarkeringar. Tänk att jag hade sådana problem med dubbelmarkeringarna förut och nu går det så bra!


Här tränar vi "Var så god" alla tre


Till sist stod mattes assistent i hallen, ropade på mig, gav mig en sko och sa: "För!". Då tog jag skon, sprang till matte och la upp den i hennes famn.
Likadant med andra skon.Just det här med att föra olika saker till matte, tycker jag är så himla roligt!


LYCKA


PS Måste nog tala med matte om kamerans tidsangivelser, dom stämmer inte alls. Den 12/2 2007 hade hon inte ens kameran...

Ovido - Quiz & Flashcards