Alla inlägg den 1 februari 2009

Av Lycka, en servicehund - 1 februari 2009 21:15


Idag blev det ingen träning på förmiddagen, matte höll på med sin nya dator istället!?!


Nog är man ju ganska tjusig, eller hur?


Fast efter lunch så gick vi iväg med matte. Först skulle matte handla och sedan tog vi en långpromenad hemåt. Och vi var inte de enda som var ute i det härliga vädret; vi mötte MASSOR av andra hundar! Mycket bra träning för oss, alltså att kunna passera alla andra hundar utan att bry sig om dem!
Jag fick också hoppa efter snöklimpar i djupsnön, HÄRLIGT! Matte hade ju glömt ta med sig min klövjeväska idag, så jag fick passa på att leka istället... Efter middag och vila så gick vi ut och då träffade jag min kompis Ludde. Jag och han fick leka tillsammans en stund.


När vi kom in så var det ialla fall dags att träna. Jag började med att träna med träapporten; att hämta den och sedan sätta mig i utgångsställning vid matte. Och det är inga problem.
Sedan gjorde jag ett par dubbelmarkeringar och en enkelmarkering. När jag gjorde enkelmarkeringen så fick jag helt plötsligt "hjärnsläpp"; jag tog dummyn och gick och satte mig i utgångsställning! Fast matte pekade på sin famn och då hoppade jag upp och avlämnade dummyn där.
Efter det så tränade jag på positionsväxlingar och på att krypa bredvid matte.
Och till sist så tränade jag "ställande under gång". Nu stod jag blixtstill när matte rullade iväg en bit från mig.


Rubens roliga viloställning


Ruben tränade först på att hämta posten. Han lyfter den från golvet, men bär ännu den inte till matte.
Sedan stängde han dörrar och lådor.
Och till sist fick han också träna "ställande under gång".


Paula tar vägen över vardagsrumsbordet när hon ska upp i mattes famn...


Paula började också med att hämta posten och hon kommer ju med den till matte, men når ju såklart inte upp med att lägga den i hennes famn.
Sedan tränade hon "framåt" och hon tycker det är så roligt så att hon börjar skälla av upphetsning och svansen går som en propeller!
Efter det så tränade hon på positionsväxlingar.


Imorgon ska vi inte besöka boendet eftersom matte ska på möte, men vi går dit på torsdag istället. Inte vill vi missa någon vecka och det vill inte min brukare heller!

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards