Alla inlägg den 21 februari 2009

Av Lycka, en servicehund - 21 februari 2009 16:41


Oj, nu gick det några dagar sedan senaste bloggen...
Men här kommer en sammanfattning av de senaste dagarnas händelser: på onsdag så var matte på sin kurs. Den här gången hade vi tur att moster var hemma, så vi fick vara där de timmarna. Jag och Atlas brydde oss alls inte om att det var ISKALLT ute, utan vi var på gården och lekte hur länge som helst! Det var ett tag sedan vi sågs, så vi hade mycket att ta igen.


På torsdag så både städade OCH tvättade matte, så det var inte så kul för oss hundar!


På fredag så åkte vi till boendet, som vanligt. Nu ville min brukare att vi skulle gå till Björkis eftersom hon ville köpa hundgodis till en bekants hund. Så vi gick iväg ditåt. Fast först så sprang jag runt och lekte med vanten, förstås! Matte passade också på att köpa hundben till oss. På väg tillbaka till boendet så hjälpte jag min brukare att trycka på övergångsställsknappen, inte för att hon behöver någon hjälp med det, men jag tycker att det är så roligt! Sen bestämde brukaren och matte att vi ska komma på besök på måndagar, som förut, på dagtid.


Vi har också, såklart, tränat under de här dagarna. Vi har tränat sök...


...och så har vi fått paket att öppna


Och så har vi tränat positionsväxlingar. Oftast när vi tränar detta (positionsväxlingar) så brukar vi träna en och en. Men den här gången så tränade vi alla tre, samtidigt! Paula och Ruben växlar ju snabbt mellan positionerna, men när matte säger: "Ligg", så funderar jag ett ögonblick innan jag lägger mig. Men det går mycket bättre nu och det är bara att träna vidare! Och "sitt" och "stå" har jag ju inga problem med, alltså att växla mellan dem.


Sen fick jag träna något nytt, tillsammans med Paula; att komma i olika positioner med matte på avstånd. Och där är jag faktiskt duktigare än Paula! För när matte ber oss ligga, så tar Paula något steg fram mot matte innan hon lägger sig och det gör INTE jag! Vi har också tränat på att hålla nycklar.


Idag kommer vi inte attt vara ute så mycket eftersom det blåser och har drivit snö, så det blir omöjlligt för matte att ta sig fram med rullstolen, SUCK! Men vi får försöka roa oss inomhus ikväll, tex med att träna!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards