Alla inlägg den 8 februari 2009

Av Lycka, en servicehund - 8 februari 2009 20:00


Igår var det ännu en iskall dag, så man kan ju inte vara ute särskilt mycket!!! Men vi gick iallafall till Jysk med matte. Jag hade fått mina sockor på mig eftersom det alltid fastnar isklimpar på mina tassar, även fast matte klippte bort håret häromdagen... Vi hade också en filt att sitta på medan matte var inne på Jysk och handlade. Vi har nog aldrig sett matte handla så fort!!! Vi hade inte så stor lust att nosa överallt som vi brukar, pga kylan, så det gick undan när vi promenerade. Ja,ja, vi fick iallafall komma ut och röra på oss en stund. Och jag "jobbade" på vägen hem, alltså hade tjänstetäcket på mig. Och såklart så tryckte jag på övergångsställsknapparna åt matte!


På kvällen så tränade/fotades vi igen. Matte tycker verkligen att det är roligt nu när hon kan skicka bilder med sin egen dator! Matte fotade lite olika moment som vi gjorde, och dom bilderna kommer imorgon. Bla. så skulle matte fota när Paula bär posten; men varje gång som mattes assistent la ner kuvertet på golvet för att Paula skulle hämta det så sprang jag ju dit, plockade upp kuvertet och la det i mattes famn! Och jag gjorde detta HUR många gånger som helst! Vi blev också fotade i närbild/svartvitt.


Lycka


Paula


Ruben


Idag på förmiddagen så fick vi paket och så tränade vi "varsågod".
Och efter lunch så kom moster och Atlas. Vi fick först klorna klippta och sedan lekte jag och Atlas, kul!


Atlas och jag leker


Farliga jag – fast Atlas vet att jag bara låtsas. Det är skönt att få vara farlig ibland och inte bara en dum blondin...


På eftermiddagen efter mat och rastning så var det träningsdax. Jag började med att träna "ställande under gång". Sedan tränade jag enkelmarkeringar. Ruben kom fram en gång för att ta dummyn före mig, men jag drog den ifrån honom och sprang till matte med den...


Efter det så tränade jag med träapporten. Idag var det första gången som jag gjorde hela momentet som man ska; jag satt i utgångsställning, apporten blev kastad, jag satt kvar tills matte sa: "Apport!". Då sprang jag och hämtade apporten, sprang tillbaka till matte och satte mig i utgångsställning och höll kvar apporten tills matte sa: "Tack!". Hela kedjan gick perfekt! Till sist tränade jag läggande, med doggie-zen.


Ruben började med att peka på rätt leksak; bollen, trossen och Ior och nu börja han verkligen få kläm på vilken sak som är vilken! Sedan tränade han "framåt" och "ställande under gång". Han avslutade med att göra några bugningar.


Paula började med att krypa och hon är verkligen duktig på det, men tanke på hur svårt hon hade med att lära sig det! Sen tränade hon något nytt, för henne; "läggande under gång". Först hade hon problem med att bara gå bredvid matte?!?! Men sen fattade hon vad det gick ut på och kastade sig ner när matte sa: "Ligg". Hon förblev också liggande när matte rullade iväg!
Efter det så fick hon träna på platsliggning.


Idag blev det alltså några Lk1-moment för oss alla tre! Och så fick vi alla tre avsluta med att träna "varsågod".


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards