Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

Jag har fått en skrinda!

Av Lycka, en servicehund - 12 februari 2009 23:50


Igår så var matte på kurs, igen! Hon kommer att vara det varje onsdag, några veckor till. Moster var bortrest, så vi kunde inte vara hos henne, utan fick vara ensamma, TRIST! Fast direkt när matte kom tillbaka så gick vi ut och busade!


När vi sen gick in så var det dax för mig att prova ut en dragsele. Matte hade fått med sig tre stycken hem, och en passade perfekt så den köpte matte åt mig! När vi hade ätit och vilat en stund så kom moster med min skrinda, som hon hade hämtat från Överkalix. Sedan monterade mattes assistent ihop den. Jättefin!


Min nya fina skrinda


Och så har "moffa" gjort en skalm åt mig. Nu ska allt bara kopplas ihop och sedan kan jag alltså börja dra! Fast nu på vintern gäller det ju att det är ordentligt plogat, annars blir det inte så bra... Nu har det tyvärr kommit lite snö, så jag får vänta.


Idag, torsdag, så har matte haft besök hela dagen, så ingen träning för oss alltså! Och som vanligt när matte får besök så hämtade jag något (tex. leksak,vante) och sprang runt och "showade!" När matte berättade för besökaren att jag är utbildad servicehund och berättade vad jag kan hjälpa henne med, så blev han jätteimponerad!


Fast på förmiddagen hjälpte jag faktiskt matte att tömma tvättkorgen. Efter en stund så kom Paula också för att hjälpa till och vi skulle kunna hålla på hur länge som helst! Idag ville Ruben, konstigt nog, inte vara med. Han höll på att gnaga på ett smaskigt ben och när han var färdig så var tvättkorgen tom...


På eftermiddagen/kvällen så tränade vi en stund.
Paula och Ruben tränade luktdiskriminering och matte fotade.


Paula tränar luktdiskriminering


Ruben tränar också luktdiskriminering


Jag gjorde några enkelmarkeringar för att matte skulle filma. Det är inte så lätt eftersom det går undan, men det blev något sånär iallafall! Tyvärr så kunde inte matte skicka filmen, men hon gör ett nytt försök en annan dag.

Sen tränade vi i köket. Paula och Ruben stängde lådor och dörrar, och jag tränade på att öppna skåpdörren. Sen tränade vi alla tre på att lyfta upp nycklar från golvet, men det tar nog ett tag att lära sig eftersom dom är lite "läskiga" att bita tag i!


Och imorgon, fredag, så ska vi besöka "min" brukare på boendet. Det ser vi alla fram emot!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards