Alla inlägg den 30 augusti 2009

Av Lycka, en servicehund - 30 augusti 2009 09:05


Huj!!! vilket väder det har varit! Regnigt och hemskt! Det är knappt att vi har varit ute! Igår, lördag, var det ihållande regn hela dagen. Paula vägrade nästan gå och Ruben satt i mattes famn med en handduk över sig... På kvällen regnade det fortfarande så vi tränade inomhus en stund. Vi fick öppna paket, stänga lådor och träna på några "cirkuskonster".



Idag, söndag, så var vädret inte lika ruskigt så vi passade på att gå iväg till sjön. Jag började med att träna enkelmarkeringar. Nu har jag tränat mycket på stadgan så idag satt jag lugnt och fint tills jag fick : "Apport!" Sedan tränade jag en dubbelmarkering. Den första dummysen hamnade precis bredvid vassen och den andra hamnade bakom vassen, helt dold. Den första hade jag inga problem med; jag hämtade den och avlämnade den perfekt!
När jag skickades ut efter den andra dummyn så hade jag inte koll på vart den hade hamnat. Jag simmade ut, men vände upp mot land igen, flera gånger. Fast sen kom matte på att hon skulle säga : "Ut". Och då simmade jag rakt mot dummyn, förbi vassen och hittade den! Efter markeringarna så fick jag simma och hämta bollen några gånger. Sedan fick jag komma upp på land och bli frotterad. Matte ville inte att jag skulle vara i vattnet så länge eftersom det inte var så varmt ute idag.


Sedan promenerade vi omkring på "fältet" som ligger vid sjön. Jag fick också springa och hämta bollen så att jag skulle få torka och bli varm! Ruben tycker att det är jätteroligt när vi promenerar på fältet! Han riktigt skuttar omkring, med världens livsglädje! Paula däremot, ville sitta i mattes famn. När hon har promenerat ett tag så blir hon lite stel i sitt opererade bakben och då brukar hon sitta i famnen en stund för att vila benet. Sedan brukar det vara full fart på henne igen!


Imorgon, måndag, så är det dags för boendet, vi går ju dit på måndagar nu för tiden. Matte har ännu inte bestämt vad vi ska göra. Det beror också lite på vädret och vad brukaren vill göra. Oftast tycker hon att det är skönt att bara komma ut och promenera med oss. Och vi umgås ju också på det sättet!


På kvällen ska matte på mötet som var inställt förra veckan, ja, det är faktiskt två möten efter varandra. Fast om moster inte jobbar, så kanske vi ska få vara där, så att vi slipper vara ensamma hemma. Och då kan ju jag leka med Atlas!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards