Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av Lycka, en servicehund - 3 augusti 2009 17:43


Nu är det måndag och vi kom hem från Kangos igår kväll. Och vi har haft det såååååå mysigt! Strålande väder varje dag och +24! Och vi har tillbringat hela dagarna nere på vår privata strand, gått ner på morgonen och kommit tillbaka till stugan sent på kvällen.


Här är bastun som finns på stranden


Vårt fina strandhus


Jag själv har nog tillbringat mer tid i vattnet än på land! Matte fick inte med sig någon and, men i alla fall mina två dummysar! Så jag har tränat både enkel- och dubbelmarkeringar, med fokus på stadgan!


Jag gör en dubbelmarkering


Här har jag hämtat dummyn och fått bollen som belöning


Men det har inte varit något problem, nu när jag inte hade några andra hundar i närheten! Jag har också fått hämta vedklabbar, både långt ute i sjön och ute i vassen och vid alla markeringar och apporteringar så har jag fått min kära boll som belöning!


Jag sitter på bryggan och filosoferar


Mattes assistent har också badat med mig! Det var skoj, men hon blev lite rädd när jag började "tackla" henne! Men hon slängde några kottar åt mig som jag simmade efter istället!


Matte är redo för myggorna!

Jag har också fått träna sök; dummysarna gömdes i skogen och jag fick söka. Men, jag tycker nog att skogen är lite läskig! Jag ville inte alls springa långt in, utan tittade mot matte hela tiden och ibland sprang jag ner till henne också och "hämtade lite mod"! När jag hade sökt några gånger så gick det mycket bättre! Hemma brukar jag träna sök ofta, men inte i skogen utan på fält.


Paula har fått träna agility, med hjälp av det som fanns på stranden. Tur att matte är påhittig! Ruben tyckte att det var alldeles för varmt, så han låg och softade under mattes rullstol...


Ruben doppar sig


Paula och Ruben sitter i skogen...


Paula och Ruben vilar i skuggan


En av dagarna så följde vi med matte till affären för att handla lite mat. Matte tog inte med sig vare sig våra halsband eller våra koppel, eftersom vi kan sitta lösa. (När vi är hemma i Kiruna så brukar vi sitta lösa när matte springer in snabbt någonstans för att handla.)  Så matte gick in i affären och handlade i godan ro, då hon plötsligt hörde något konstigt ljud; hon tittar åt sidan, och vad ser hon då? Jo, Paula och Ruben! Dom har smitit in i affären! Så assistenten tog Paula i famnen och mattes moster som jobbar i affären, tog Ruben och så fick dom gå ut igen. JAG satt minsann kvar där ute! Mattes moster bestämde att hon kunde sitta ute med oss och "vakta" oss, medan matte skulle betala varorna. Och nu trodde matte att det var frid och fröjd, men NEJ! När hon står där i kön så ser hon plötsligt oss alla TRE! Överlyckliga! Mattes moster berättar då att vi har smitit in via varuintaget!?!?! Hon sa att det var en av småhundarna, alltså Paula eller Ruben, som hade sprungit mot varuintaget och vi andra sprang efter! Vilka busar vi är! Fast matte fick sig ett gott skratt och alla andra i affären också.
Så det slutade med att matte fick sitta ute med oss och assistenten fick betala varorna...´Och då var vi så nöjda och belåtna!


Så idag var det meningen att vi skulle åka och träna med Maggan, men jag var så trött redan igår kväll, efter helgen, så matte tyckte inte att det är någon idé. Jag ska få vila och så ska vi träna någon annan gång.


Jag är tröööööööööött efter helgen


Vi har bara varit med matte hos frissan, fast vi låg såklart utanför, i skuggan under tiden. Och sedan fick jag ta ett dopp i fontänen innan vi promenerade hemåt.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards