Alla inlägg under juli 2009

Av Lycka, en servicehund - 9 juli 2009 19:48


I onsdags så var vi med matte typ ÖVERALLT! i så gott som hela stan... Hon hade massor med ärenden att uträtta och vi var så trötta när vi kom hem. Det tar på krafterna att ränna runt!


På kvällen tränade vi inomhus. Vi "slipade" lite på de moment som vi har tränat på förut. Jag tränade bla. "stegra". Paula och Ruben tränade bla. apport. Vi avslutade med att få öppna paket.


På tisdag så var vi iväg till sjön för att jag skulle få simma. På ditvägen mötte vi två hundar och passade på att träna på att gå vid mattes vänstra sida (lösa) när vi passerade hundarna. Och det gick bra! Ruben är lite osäker då han träffar stora, främmande hundar, så han kan skälla till lite grann, men han går ALDRIG fram! Det är nog mest för att försöka skrämma bort den andra hunden...


Matte hade tagit med sig bollslungan, så nu kom bollen riktigt långt ut och jag fick simma ordentligt! Och fast det är fåglar som håller till ett tiotal meter ifrån där vi brukar vara så är jag helt obrydd i dom! Jag tycker att det är mycket roligare att få simma efter boll m.m Efter någon timme började det regna så då begav vi oss hemåt.


På kvällen så gick vi till skogen för att jag skulle få träna en stund. Dummyn slängdes ut i skogen och jag fick apportera. Halvvägs tillbaka till matte så fick jag upp någon väldigt spännande doft och släppte dummyn! Men matte väntade bara, tyst, och efter ett par minuter så hade jag luktat färdigt, tog upp dummyn och avlämnade den i mattes famn.


Efter det gömdes mattes/Paulas mössa och jag fick leta upp den. Nu nosade jag inte utan sprang direkt till matte och avlämnade den. Paula och Ruben tränade "hopp" på hemvägen, med hjälp av parkbänkar!


Igår, onsdag så åkte vi till boendet. Eftersom det småregnade så bestämde vi att bara ta en promenad. Vi gick också förbi Björkis och köpte ben och ett nytt halsband till Paula. Och som vanligt så var det min brukare som höll i mitt koppel och höll reda på mig. Min brukare har under det här året som vi har besökt henne blivit mycket mer säker när hon håller mig. Matte ser att hon har blivit mer självsäker och litar på att hon själv kan klara mig i alla situationer och matte tycker att det är jättekul att se!


På kvällen vi gick ut för att träna linjetag. Assistenten gick iväg med dummyn och la den så att den låg dold och den här gången låg den också mycket, mycket längre bort än vad den har gjort förut.


 

Jag sitter och väntar medan assistenten går och lägger ut dummyn. Paula och Ruben är också med...


Assistenten kom sedan tillbaka, böjde sig fram och pekade med armen samtidigt som matte gav mig kommandot: "Ut!". Och jag sprang till dummyn, hämtade den, sprang tillbaka till matte och avlämnade den i famnen, helt perfekt!


 

Här har jag gjort ett linjetag och är på väg tillbaka till matte med dummyn


Sedan gjorde vi ett till linjetag där dummyn låg ännu mer dold och det gick också perfekt!


Eftersom det regnade litegrann så var inte Ruben så där jätteroad av att vara ute, så han satt och "blängde" på matte... Paula var träningssugen, som vanligt, och fick träna "framåt", ett moment som hon ÄLSKAR!
Sedan började det regna ännu mer och då sprang vi in!


LYCKA

Av Lycka, en servicehund - 5 juli 2009 21:15


I fredags kväll, efter tvättstugan så tränade vi inomhus.Jag tränade på att sätta på/stänga av cd-spelaren. Det är inget som jag gör speciellt ofta men, jag har inga problem med det! Sedan tränade jag positionsväxlingar och nu går det lite snabbare när jag ska lägga mig.


Ruben fick träna "buga" och "hålla fast", nu fick han hålla i träapporten. Paula tränade "trix", "buga" och "hålla fast". Nu när hon bugar så kastar hon sig ned! Hon brukar också först lägga sig och sedan lyfter hon upp baken!
Efter detta så fick vi alla tre, samtidigt, "putta boll". Det var ett tag sedan vi tränade inomhus och vi alla tre var jätteivriga!


Igår, lördags, så tog vi en promenad efter lunch. Ruben hade kramp i magen så han låg i mattes famn nästan hela tiden. Våra promenader består inte bara av att "gå", vi brukar göra andra saker samtidigt! Igår så tränade jag "sidan"; jag går på mattes vänstra sida (lös), utan att nosa. Inte att blanda ihop med "gå fint" (fritt följ) som innebär att jag ska gå bredvid matte med fokus mot hennes ansikte. Jag är jätteduktig på "sidan" och ofta när vi är ute och jag är lös så kommer jag spontant och går vid mattes sida. Vi brukar också träna det här i skogen. Jag fick också springa efter bollen, men den här gången så väntade matte tills jag kom i utgångsställning innan bollen kastades iväg igen. Annars när jag leker med bollen så behöver jag bara släppa den på marken.


Paula fick träna "fritt följ" och "framåt". Och som sagt; Ruben låg och vilade i mattes famn under tiden.


På kvällen så tränade vi inomhus. Jag tränade först på att hålla träapporten och sedan kämpade jag på med kylskåpsdörren. Sedan tränade jag "stegra" och "sitta fint", som var en ny övning för mig.


Efter det så började jag att lära mig att "öppna boken". Och som vi klickertränade hundar så gick jag genast fram och började krafsa på boken när den lades på golvet. Det dröjer nog inte så länge innan jag petar upp den med nosen eller tassen!



Till sist så tränade jag på att hålla äpplet. Det är något jag inte har gjort på jättelänge, men jag tog äpplet i "stjälken" och höll det så tjusigt! Medan vi höll på att träna så tog jag upp en ihoprullad tidning som låg på golvet och lade den i träningsväskan! Alltså, helt spontant!



Ruben, som nu hade piggnat till, fick börja med att träna "kryp". Han fick också träna "apport" med träapporten och till sist "öppna boken", något som han är en mästare på!



Paula tränade först "trix" och nu är hon supersnabb på att ställa sig i rätt position. Nästan gång ska matte prova ta bort targetpinnen och se hur det går då. Sedan så tränade hon vidare på "stegra", "kryp", "apport", "öppna bok" och städa undan leksaker. Vi fick avsluta med att matte gömde sig och vi fick söka upp henne.


Idag, söndag, så packade matte en dummy och så gick vi ut. Vi tränade då på linjetag. Dummyn låg långt bort, men synlig. Jag hade inga problem med det utan sprang rakt mot dummyn, tog upp den, sprang tillbaka till matte och avlämnade den i hennes famn.


Sedan gick vi till ett annat ställe, där det är lite buskar för att träna en gång till. Dummyn låg nu dold och jag skickades iväg, utan problem! Men, när jag kom fram till dummyn så låg den precis på råtthål! Så jag släppte dummyn och började gräva istället... så matte avbröt övningen.
Matte hade också väldigt dålig belöning med sig; Frolic! Fast det var allt som fanns hemma och när vi tränar "lättare" moment, som jag kan, så duger Frolic. Så nästa gång vi tränar linjetag så är det GOD belöning som gäller, t.ex köttbullar eller kyckling!


Paula tränade "hopp", upp på parkbänkar. Och Ruben gick runt och nosade och ville inte vara med den här gången... På hemvägen så gick assistenten till vårat hus med Paula och Ruben och jag och matte tog en joggingrunda!
Nu till veckan så ska jag få börja lära mig att dra min skrinda, det ska bli spännande!


Fast nu i början så ska jag bara dra den en liten bit, bara i vårt kvarter och sedan utökar vi sträckorna. Det är ju helt nytt för mig, även fast att jag drog pulkan en gång i vintras. Skrindan är ju mycket större och så "låter" den!


LYCKA

Av Lycka, en servicehund - 3 juli 2009 21:13


Igår tränade vi en stund inomhus. För Paula och Ruben blev det att stänga lådan. Och båda tycker att det är jättekul och göra med stor entusiasm!
Jag tränade på att öppna skåpdörren i köket. Men, precis som med kylskåpsdörren så tar jag inte riktigt i. Det här får jag träna mycket på!


På kvällen så var vi iväg till sjön. Redan långt innan vi börjar närma oss, så drar jag som en galning i kopplet. I normala fall går jag perfekt i koppel!
Till slut släppte matte lös mig från kopplet. Jag springer iväg en liten bit mot sjön, men vänder alltid tillbaka då och då för att kolla att matte är med.




Ruben är en expert på att nosa överallt, så jag tycker att det går så sakta...
Jag fick simma efter min boll (som jag, tidigare på dagen fick av grannen). 
När jag hade simmat färdigt så gick vi omkring i området vid sjön en stund. Och vi mötte två människor varav ena utbrast: "Den där hunden är smutsig!". Fast kvinnan sa det med ett stort leende på läpparna och matte svarade: "Hon har badat!". "Jahaaa" svarade kvinnan. Matte tycker att hon verkligen är med om roliga situationer och många trevliga möten när hon är ute med oss!


Idag, fredag, så bar det av mot skogen för att jag skulle få gå ett viltspår.
Spåret lades och under tiden det låg så gick vi iväg med matte för att göra ärenden. När vi kom tillbaka så fick jag spårsele + lina på mig och så var det dags att spåra!


 


Jag går lugnt fram i spåret. Vid ungefär halva spåret så fick jag tappt. Matte tror att det blev ett för stort spåruppehåll. Jag har ju inte gått så många viltspår ännu. Men jag fick upp spåret igen och hittade klöven, vilken glädje! Och jag sprang mot matte för att stolt visa upp vad jag hade hittat!


 


Jag fick bära omkring på klöven ett tag innan den packades ner och Ruben blev också jätteintresserad av den. Nu under sommaren så ska jag få gå många viltspår, härligt!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards