Alla inlägg den 20 juli 2009

Av Lycka, en servicehund - 20 juli 2009 11:46


I helgen som har varit har vi varit ute och tränat mycket!

I fredags, var vi först på stan med matte och när vi skulle gå hemåt så tog vi en rejäl omväg så att vi skulle få "rasa" av oss ordentligt! På kvällen så gick vi till bäcken så att jag skulle få simma.


Här är jag i bäcken...


...och här tittar jag upp på matte, blöt och härlig!


Efter simningen så gick vi till fältet som ligger bredvid och jag fick göra några uppletanden, den här gången blev det mössan och en boll.
Paula tränade positionsväxlingar och några cirkuskonster.


I lördags, så gick vi iväg för att träna.
Jag fick börja med att göra ett linjetag. Assistenten gick iväg och la en dummy en bit bort och sedan la hon en till dummy några meter efter den andra. Det var första gången jag skulle få träna på detta sätt, spännande tyckte matte!


Jag skickades iväg med: "Ut!" och for iväg. Jag tog upp den första dummyn och såg den andra. Jag nosade på den ett ögonblick, men sprang sedan iväg till matte och avlämnade den jag hade i munnen.
Sedan fick jag "Ut!" igen och tittade som ett frågetecken på matte och hade ingen aning om vad jag skulle göra! Jag fick kommandot igen och DÅ gick det upp ett ljus! Så jag sprang iväg igen och hämtade den andra dummyn, inte dåligt för att vara första gången!

Efter det så gjorde jag bara en "vanlig" apportering och fick sedan avsluta med att göra två uppletanden.


Paula fick träna apportering. Hon fick apportera en ihoprullad tidning. Fast jag fick under tiden vara en bit bort eftersom jag hela tiden ville ta rullen från marken och sätta mig i utgångsställning med den...

Sedan tränade vi allihopa "sitt, stanna kvar" och fick sitta ganska länge innan vi fick klick och belöning!
Ruben tränade också positionsväxlingar, "buga" och "fritt följ".
På kvällen var vi trötta och vilade mest och matte fick lite gjort inomhus. Hon får passa på när vi väl är trötta!


Igår, söndags, så var det soligt och fint ute, så vi gick ner till bäcken. Och oj, vad jag hade bråttom när jag insåg vart vi skulle! Det var bara för matte att släppa lös mig så att jag fick springa i förväg och när matte och syskonen kom fram till bäcken så var jag redan i! Jag brukar ju vänta, men inte den här gången...


Efter jag hade simmat färdigt så tränade jag uppletande. Både bollen och tidningsrullen lades ut i det höga gräset och jag fick kämpa på! När jag hade hittat båda föremålen så fick jag springa och hämta min "lekboll". Den kastades ut och även fast jag såg ungefär vart den hamnade så fick jag leta efter den eftersom gräset är så högt!

Så efter både träning och lek så började vi gå hemåt. Paula och Ruben verkade nöjda med att ha fått en promenad, fram och tillbaka.

På kvällen så bestämde matte att vi skulle gå ner till sjön så att jag skulle få simma, IGEN! Jippie! Eftersom badsäsongen är så kort, och jag älskar vatten, så vill matte att jag ska få bada så mycket som möjligt! Bollen och bollslungan var nerpackad, så att bollen skulle komma låångt ut i vattnet. Nu hade fågelungarna blivit så stora så att dom simmade omkring med sina mammor ute på sjön. Men vi höll till längre bort så att vi inte skulle skrämma dom! Inte för att någon av oss tre bryr oss om dom, men ändå. Så jag appoterade bollen många, många gånger och sista gången for bollen låååångt ut och eftersom det precis passerade en hund, som jag tittade på, så missade jag vart bollen hamnade!
Men matte sa: "Ja!" och jag hoppade i. Och simmade runt, runt, runt och försökte hitta bollen! Och till slut såg jag den! Och fick simma en bra bit för att hämta den!



Matte har sagt "hopp!" och vi hoppar upp på första bästa sten


Paula och Ruben låg under tiden i skuggan. Matte hade också packat ner en borste så assistenten passade på att borsta Paula (som fäller)! Praktiskt att göra det utomhus så att man slipper en massa hundhår i lägenheten!
Sedan promenerade vi hemåt, nöjda och belåtna!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards