Direktlänk till inlägg 5 juli 2009

Å så mååste jag börja träna på att dra skrindan som låter så illa....

Av Lycka, en servicehund - 5 juli 2009 21:15


I fredags kväll, efter tvättstugan så tränade vi inomhus.Jag tränade på att sätta på/stänga av cd-spelaren. Det är inget som jag gör speciellt ofta men, jag har inga problem med det! Sedan tränade jag positionsväxlingar och nu går det lite snabbare när jag ska lägga mig.


Ruben fick träna "buga" och "hålla fast", nu fick han hålla i träapporten. Paula tränade "trix", "buga" och "hålla fast". Nu när hon bugar så kastar hon sig ned! Hon brukar också först lägga sig och sedan lyfter hon upp baken!
Efter detta så fick vi alla tre, samtidigt, "putta boll". Det var ett tag sedan vi tränade inomhus och vi alla tre var jätteivriga!


Igår, lördags, så tog vi en promenad efter lunch. Ruben hade kramp i magen så han låg i mattes famn nästan hela tiden. Våra promenader består inte bara av att "gå", vi brukar göra andra saker samtidigt! Igår så tränade jag "sidan"; jag går på mattes vänstra sida (lös), utan att nosa. Inte att blanda ihop med "gå fint" (fritt följ) som innebär att jag ska gå bredvid matte med fokus mot hennes ansikte. Jag är jätteduktig på "sidan" och ofta när vi är ute och jag är lös så kommer jag spontant och går vid mattes sida. Vi brukar också träna det här i skogen. Jag fick också springa efter bollen, men den här gången så väntade matte tills jag kom i utgångsställning innan bollen kastades iväg igen. Annars när jag leker med bollen så behöver jag bara släppa den på marken.


Paula fick träna "fritt följ" och "framåt". Och som sagt; Ruben låg och vilade i mattes famn under tiden.


På kvällen så tränade vi inomhus. Jag tränade först på att hålla träapporten och sedan kämpade jag på med kylskåpsdörren. Sedan tränade jag "stegra" och "sitta fint", som var en ny övning för mig.


Efter det så började jag att lära mig att "öppna boken". Och som vi klickertränade hundar så gick jag genast fram och började krafsa på boken när den lades på golvet. Det dröjer nog inte så länge innan jag petar upp den med nosen eller tassen!



Till sist så tränade jag på att hålla äpplet. Det är något jag inte har gjort på jättelänge, men jag tog äpplet i "stjälken" och höll det så tjusigt! Medan vi höll på att träna så tog jag upp en ihoprullad tidning som låg på golvet och lade den i träningsväskan! Alltså, helt spontant!



Ruben, som nu hade piggnat till, fick börja med att träna "kryp". Han fick också träna "apport" med träapporten och till sist "öppna boken", något som han är en mästare på!



Paula tränade först "trix" och nu är hon supersnabb på att ställa sig i rätt position. Nästan gång ska matte prova ta bort targetpinnen och se hur det går då. Sedan så tränade hon vidare på "stegra", "kryp", "apport", "öppna bok" och städa undan leksaker. Vi fick avsluta med att matte gömde sig och vi fick söka upp henne.


Idag, söndag, så packade matte en dummy och så gick vi ut. Vi tränade då på linjetag. Dummyn låg långt bort, men synlig. Jag hade inga problem med det utan sprang rakt mot dummyn, tog upp den, sprang tillbaka till matte och avlämnade den i hennes famn.


Sedan gick vi till ett annat ställe, där det är lite buskar för att träna en gång till. Dummyn låg nu dold och jag skickades iväg, utan problem! Men, när jag kom fram till dummyn så låg den precis på råtthål! Så jag släppte dummyn och började gräva istället... så matte avbröt övningen.
Matte hade också väldigt dålig belöning med sig; Frolic! Fast det var allt som fanns hemma och när vi tränar "lättare" moment, som jag kan, så duger Frolic. Så nästa gång vi tränar linjetag så är det GOD belöning som gäller, t.ex köttbullar eller kyckling!


Paula tränade "hopp", upp på parkbänkar. Och Ruben gick runt och nosade och ville inte vara med den här gången... På hemvägen så gick assistenten till vårat hus med Paula och Ruben och jag och matte tog en joggingrunda!
Nu till veckan så ska jag få börja lära mig att dra min skrinda, det ska bli spännande!


Fast nu i början så ska jag bara dra den en liten bit, bara i vårt kvarter och sedan utökar vi sträckorna. Det är ju helt nytt för mig, även fast att jag drog pulkan en gång i vintras. Skrindan är ju mycket större och så "låter" den!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards