Alla inlägg den 29 juli 2009

Av Lycka, en servicehund - 29 juli 2009 18:03


I måndags började vi våran kantarellsöksträning. Både jag och Paula tränade, men Ruben låg helt utslagen! Även jag och Paula var väldigt sega eftersom det är så varmt i våran lägenhet! Även fast alla fönster och balkongdörren är öppen så är det kvävande varmt... Jag och Paula började med att först bara peta på kantarellen med nosen och fick då klick och belöning (köttbulle). Paula ville gärna ta upp svampen i munnen i början, men förstod sedan att hon inte skulle göra så.


Sedan lades svampen i en burk som ställdes bredvid en tom burk. Nu skulle vi träna på att markera "rätt" doft. Paula som brukar vara snabb på att lägga sig fick markera just på det sättet. Och jag markerade genom att sätta mig.
Nästa gång vi tränar kantarellsök så ska vi fortsätta med markeringen tills den sitter ordentligt och sedan ska vi gå ut och träna på gräsmattan.
Förhoppningsvis vill Ruben också vara med då!


Maggan, Linda, Leo, Acke och Nonstop håller på att ta fram träningsgrejerna


Igår, tisdag, så for vi iväg ut till en sjö för att träna med Maggan, Linda + deras hundar. Först fick vi alla springa runt och leka och bada!


 

Jag har tagit ett dopp


Jag och Leo fick träna vattenmarkeringar och Linda sköt iväg apporterna med apportkastare och då blev det även skott! Matte hade ingen aning om hur jag skulle reagera på skott, men jag satt helt lugnt vid hennes sida! 
Sedan fick jag och Leo turas om att hämta apporterna.


Först var det min tur och jag simmade en liten bit och sedan vände jag!?!
Då fick Leo hämta den istället och det sköts iväg en ny, som inte for så långt ut i sjön. Och då simmade jag genast ut och hämtade den! Uppe på land gjorde jag något som jag ALDRIG brukar göra; jag släppte apporten och skakade av mig! Men, sedan plockade jag upp den och avlämnade den. Och nu håller jag ju på att lära mig att avlämna den till assistenten.


Och min stadga var inte bra igår! När Leo for iväg för att hämta sin apport, så hoppade jag upp och skulle efter! Men, matte tror att det beror på att vi inte brukar träna med andra hundar så ofta och det var en ny situation. Och när jag såg att Leo fick apportera så kunde jag helt enkelt inte behärska mig! När Leo sedan tränade med Maggan på ena sidan av sjön och jag och matte på den andra sidan så gick det bättre! Jag gjorde några enkelmarkeringar och några dubbelmarkeringar.


Matte tittade också på när Leo gick ut på linjetag och det tyckte matte var kul att se! Jag har ju än så länge bara tränat linjetag på land och det var spännande för matte att se det i vatten! Inspirerande! Sedan var det fikapaus med fri lek för oss hundar och efter det så skulle jag och Leo få söka.


Apporter lades ut och sedan var det dags! När jag fick kommandot: "sök" så for jag ut i vassen, men vände helt plötsligt och gick till matte istället!?! Jag brukar ju söka flera gånger i veckan och då inom ett ganska stort område och det brukar inte vara några problem! När jag sedan fick springa ut och söka tillsammans med Leo så for jag långt iväg, dock utan att hitta någon dummy! Till sist var det ett par dummysar kvar, ute i skogen och då fick vi alla hundar hjälpas åt att söka!


Paula och Ruben går aldrig långt från matte, fast de har en hel skoooooog att nosa runt i!

Det var en trevlig dag och vi ska träna nästa vecka igen. Även fast det gick sisådär för mig så var det ändå mycket givande! Jag var ju helt skottfast och det var kul för matte att se! Också väldigt nyttigt för mig att träna på att vänta på min tur, behärska mig och vara passiv fast någon annan hund, alldeles bredvid, får springa och apportera! Nu ska vi träna ännu mer på stadgan. Och vi ska passa på att göra det till helgen då vi ska vara i stugan! Där kommer vi att vara vid vår sjö hela dagarna, om vädret tillåter, så jag kommer att få mycket tid till att träna och även till att "bara" bada. Förhoppningsvis så har matte fått tag i en and, som vi tar med oss till stugan, annars får vi nöja oss med dummysar!


Idag, onsdag, så har vi varit på boendet. Vi promenerade till sjön där jag fick göra både enkel- och dubbelmarkeringar. Det gick ganska bra, även om jag var lite seg (efter gårdagen)! Det var brukaren som fick slänga ut dummysarna och jag fick också två gånger simma efter bollen. Sen var det frottering och sedan promenerade vi tillbaka.


Vi får se ikväll om det blir någon träning för oss. Vi ska i alla fall ut och promenera!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards