Direktlänk till inlägg 9 juli 2009

Min brukare har blivit så duktig på att ta hand om mig!

Av Lycka, en servicehund - 9 juli 2009 19:48


I onsdags så var vi med matte typ ÖVERALLT! i så gott som hela stan... Hon hade massor med ärenden att uträtta och vi var så trötta när vi kom hem. Det tar på krafterna att ränna runt!


På kvällen tränade vi inomhus. Vi "slipade" lite på de moment som vi har tränat på förut. Jag tränade bla. "stegra". Paula och Ruben tränade bla. apport. Vi avslutade med att få öppna paket.


På tisdag så var vi iväg till sjön för att jag skulle få simma. På ditvägen mötte vi två hundar och passade på att träna på att gå vid mattes vänstra sida (lösa) när vi passerade hundarna. Och det gick bra! Ruben är lite osäker då han träffar stora, främmande hundar, så han kan skälla till lite grann, men han går ALDRIG fram! Det är nog mest för att försöka skrämma bort den andra hunden...


Matte hade tagit med sig bollslungan, så nu kom bollen riktigt långt ut och jag fick simma ordentligt! Och fast det är fåglar som håller till ett tiotal meter ifrån där vi brukar vara så är jag helt obrydd i dom! Jag tycker att det är mycket roligare att få simma efter boll m.m Efter någon timme började det regna så då begav vi oss hemåt.


På kvällen så gick vi till skogen för att jag skulle få träna en stund. Dummyn slängdes ut i skogen och jag fick apportera. Halvvägs tillbaka till matte så fick jag upp någon väldigt spännande doft och släppte dummyn! Men matte väntade bara, tyst, och efter ett par minuter så hade jag luktat färdigt, tog upp dummyn och avlämnade den i mattes famn.


Efter det gömdes mattes/Paulas mössa och jag fick leta upp den. Nu nosade jag inte utan sprang direkt till matte och avlämnade den. Paula och Ruben tränade "hopp" på hemvägen, med hjälp av parkbänkar!


Igår, onsdag så åkte vi till boendet. Eftersom det småregnade så bestämde vi att bara ta en promenad. Vi gick också förbi Björkis och köpte ben och ett nytt halsband till Paula. Och som vanligt så var det min brukare som höll i mitt koppel och höll reda på mig. Min brukare har under det här året som vi har besökt henne blivit mycket mer säker när hon håller mig. Matte ser att hon har blivit mer självsäker och litar på att hon själv kan klara mig i alla situationer och matte tycker att det är jättekul att se!


På kvällen vi gick ut för att träna linjetag. Assistenten gick iväg med dummyn och la den så att den låg dold och den här gången låg den också mycket, mycket längre bort än vad den har gjort förut.


 

Jag sitter och väntar medan assistenten går och lägger ut dummyn. Paula och Ruben är också med...


Assistenten kom sedan tillbaka, böjde sig fram och pekade med armen samtidigt som matte gav mig kommandot: "Ut!". Och jag sprang till dummyn, hämtade den, sprang tillbaka till matte och avlämnade den i famnen, helt perfekt!


 

Här har jag gjort ett linjetag och är på väg tillbaka till matte med dummyn


Sedan gjorde vi ett till linjetag där dummyn låg ännu mer dold och det gick också perfekt!


Eftersom det regnade litegrann så var inte Ruben så där jätteroad av att vara ute, så han satt och "blängde" på matte... Paula var träningssugen, som vanligt, och fick träna "framåt", ett moment som hon ÄLSKAR!
Sedan började det regna ännu mer och då sprang vi in!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards