Alla inlägg den 28 april 2008

Av Lycka, en servicehund - 28 april 2008 20:33


28/4-08
Efter vårt vanliga sökpass på förmiddagen så fick vi träna lite annat också.
Jag skulle få träna "volt", men när matte tog fram targetpinnen så såg jag ut som ett levande frågetecken! Det var som att jag aldrig hade tränat "volt" förut...


Matte avbröt momentet och så tränade jag med kylskåpsdörren istället. Där är det inga framsteg än så länge, jag drar, men inte tillräckligt hårt så att den öppnas. Men, skam den som ger sig!


Ruben fortsatte sin träning med att "backa" och idag backade han som han skulle, alltså, med alla fyra tassar i golvet (inte på bakbenen som häromdagen).


Paula tränade också "volt" och nu är hon riktigt duktig. När Paula skulle träna på att sätta pennan i skålen så fick vi avbryta eftersom jag hela tiden tog pennan från Paula och la den i mattes famn! När mattes assistent tog pennan för att lägga den tillbaka i köket så sprang jag efter henne, TOG pennan från hennes hand och sprang tillbaka till matte och gav den till henne!


Sedan fick jag börja ett nytt moment : Att trycka på högtalarknappen på mattes telefon. Så småningom ska jag förhoppningsvis springa och trycka på knappen när telefonen ringer eftersom matte inte alltid hinner till telefonen när den ringer.


Mitt i träningen kom posten och jag RUSADE till hallen  och hämtade den och, såklart, la den så fint i mattes famn. Nu kan jag mina arbetsuppgifter väldigt bra och så skoj det är! Vi fick avsluta med att matte satte godisbitar i tidningspapper som vi fick riva sönder.


Efter lunch var det städdags.


Så fort matte hade städat färdigt så gick vi ut en stund. Vi busade lite med varandra och sedan fick vi söka godis ute på gräset.


När vi hade ätit middag så vilade vi lite och sen körde vi dagens andra träningspass. Jag fick börja med att hämta mitt tjänstetäcke och nu kan jag faktiskt hämta den på längre avstånd och snart ska jag få utöka avståndet lite till.


Sedan fick jag stänga skåpdörrar i köket och det gör jag också på avstånd, det gäller bara att vara snabb för när Ruben hör "stäng dörren" så här han snabb som en vessla med att stänga den!


Efter det fick jag göra något nytt : Att hämta föremål från badrummet som mattes assistent gav mig och föra till matte. Följande föremål tog jag och förde till matte : 1. Tandborsten 2. Tandborsthållaren (matte sätter fast tandborsten i handen med den) 3. Tandkräm 4. Handduk
5. Tandborstmuggen.


Jag har aldrig hämtat just dom föremålen, men det var inga problem, jag la alla i mattes famn och skulle nog kunna hålla på hur länge som helst!
Egentligen har jag inget kommando för det här, utan när jag får ett föremål från assistenten så springer jag automatiskt till matte med det.


Paula fick träna "volt" igen (eftersom hon tycker det är himla skoj och hon skäller upphetsat när hon gör det!). Nu klarade hon det utan  targetpinnen och det kunde hon ju inte i morse! Paula fick också träna på att föra föremål till matte, idag förde hon en liten bok och gissa vem som kom för att ta boken!?!


Ruben tränade på att stänga lådor och dörrar. Sedan fick han "backa" igen och matte tror att han snart klarar det utan targetpinnen. Han fick också träna med den lilla boken, men han förde inte den utan höll den bara i munnen.


Till sist fick vi alla tre "krypa" samtidigt.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards