Alla inlägg den 26 april 2008

Av Lycka, en servicehund - 26 april 2008 22:48


Hej!
Jag heter Loke (Trollsångens U Give Love A Bad Name) och är Lyckas kullbror. Jag bor i Norge hos Eva-Liz och Vegard. Eva-Liz och jag tränar också mycket och om jag får säga det själv så är jag jätteduktig!


Vad säger ni om det här t.ex? Ja, det är en varmkorv jag har i munnen när jag slänger mig över hindret. Impad, va?

Loke med korvapport


Matte älskar att fotografera och om ni hälsar på mig och henne på http://www.aandal.net så kan ni se bilder både på mig och vacker norsk natur. Ibland skriver jag i bloggen också. Välkommen att tassa runt!


Vi ses,
LOKE

Av Lycka, en servicehund - 26 april 2008 21:21


26/4-08
Som vanligt tränade vi "sök" på förmiddagen. Det är så himla kul så vi vill aldrig sluta. När godisarna är helt borta och matte avslutat övningen så brukar vi gå runt i lägenheten och fortsätta söka. Ibland har vi tur och hittar någon godisbit som vi missat tidigare!


Efter lunch gick vi ut med matte i det sköna vädret. Matte tycker i alla fall att det är skönt, vi som har päls tycker att det är lite varmt...


Vi fick springa lösa först och på hemvägen fick vi gå med korta koppel och matte rullade i full fart. Vi fick springa så ganska långt och jag tycker att det är jätteskönt!


Efter middagen tränade vi, äntligen (i går hann vi ju inte). Jag fick först träna att komma med apporten i utgångsställning. Det gick sådär...
Matte fick backa lite i kriterierna och korta av avståndet. Då gick det bättre.


Och vet ni vad: när jag och matte gick till hallen för att jag skulle träna på att hämta mitt täcke så sprang jag direkt och hämtade det och gav det till matte, utan kommando och på långt avstånd! Sedan gav matte mig kommandot, "täcket", på avstånd och jag gjorde det jag skulle igen!


I går visste ju inte matte om hon skulle lära mig att hämta täcket på längre avstånd, men i dag visade jag att jag klarar av det så nu ska vi börja öka avståndet mer och mer. Helst vill matte att jag ska kunna få kommandot när matte är i vardagsrummet eller köket och det ska jag nog kunna lära mig.


Paula fick fortsätta träna "volt" och nu behöver hon bara lite, lite hjälp av targetpinnen. Sedan fick Paula träna på att hålla i apporten, men hon föredrar att hålla i andra saker (den är ganska stor och tung).


Ruben fortsatte sin träning med att backa. Han gjorde rätt några gånger (med hjälp av targetpinnen), men eftersom han är lite speciell så skulle han såklart trixa till det lite: han backade på bakbenen! Han fick också hålla i apporten och han som förut bara spottat ut den, höll i den i flera sekunder.


Efter det så fick Paula och Ruben träna på att hämta mattes skor. Paula har gjort det förut, men det var första gången för Ruben. Dom fick varsin sko och så fick dom träna samtidigt. Paula lyfter skon och Ruben började med att bara peta på den med nosen.


Jag skulle också vara med där, jag som alltid har vägrat att lyfta mattes skor!Nu tog jag skon från Paula och LA UPP den i mattes famn, det har vi inte ens tränat på!!! Det är som om att allt som ligger på golvet SKA upp i mattes famn. Jag tror att det där med att plocka upp saker, gå med dom till matte och ge dom till henne är det roligaste som finns i hela världen!


Till sist fick vi alla träna på att bära soppåsen. Jag och Paula har gjort det förut och kan det, men det var första gången för Ruben. Men smart som han är, så fattade han snabbt vad han skulle göra. Nästa gång så kan han säkert bära den en bit.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards