Alla inlägg den 2 april 2008

Av Lycka, en servicehund - 2 april 2008 21:07


Igår hann jag inte skriva bloggen och inte heller hann vi träna! Matte for ju iväg till en skola på morgonen och berättade i två klasser om hundar och då framför allt om mig och min utbildning till servicehund.


Och eftersom matte inte tycker om att lämna oss ensamma så hade hon ordnat  så att "moster" kom och hämtade oss. Det var lite problem för mig att hoppa in i bilen för jag tycker att det är LITE läskigt att åka bil. Matte förstår inte varför och har försökt ge mig åksjuketabletter, men det hjälper inte eftersom jag inte mår illa utan bara sitter och skakar. Matte tror att det kanske beror på att jag fick en väska på mig en gång när vi åkte bil och jag bara var en valp.


Vi kom hem från "moster" vid lunchtid och när matte hade ätit så gick vi iväg med henne när hon skulle ordna en massa  saker.


När vi kom hem så åt vi middag och vilade en stund och sedan var det dags att åka till barnen och deras hundar på Brukshundsklubben. Först var vi ute en stund och tränade bla linförighet.


Efter det så berättade matte om hundens utveckling från valp till vuxen.
Två hundar som inte var med förra gången fick bli "inklickade". På kvällen när matte kom hem fick hon besök och vi var ju ganska trötta efter dagen så vi la oss.
 
I förmiddags fick vi iallafall träna, som vi brukar. Jag och Paula tränade "volt" och Ruben tränade "kryp".


Efter lunch så gick vi med matte och köpte det sista inför hennes resa. Efter det så var vi ute i solen länge. Matte lät mig leka jättemycket, både hoppa efter snöbollar i snön och fånga klimpar i luften!


Nu har ju snön börjat tina och då finns det jätteroliga vattenpölar överallt!
Matte bryr sig inte om att få blöta hundar i lägenheten så jag fick leka i en stooor pöl! Jag riktigt plaskar med frambenen och dyker ner med huvudet!
Sedan fick jag träna "kryp" utomhus och det var ganska svårt eftersom det var ett barn som lekte med snöbollar bara en liten bit ifrån mig, men jag klarade det ändå.


Efter middagen for vi iväg med taxin med matte en sväng. När vi promenerade hem så fick jag ha tjänstetäcket och "jobba" hela vägen. Matte tycker att det är så otroligt bra att jag kan hjälpa henne, tex nu när vi gick hem så tryckte jag på övergångsställsknappen. Jag lyckas träffa knappen varenda gång!


På kvällen fick vi träna igen. Jag började med att träna "volt". Sedan tränade jag utgångsställning och efter det fick jag hålla i apporten i utgångsställning.


Paula tränade också "volt" och nu klarar hon det utan targetpinnen. Sedan fick hon träna på positionsväxling och till sist att hålla i apporten.


Ruben tränade "backa" och sedan "kryp". Nu kan han krypa utan pinnen. Han fick också avsluta med att hålla i apporten, men han vill inte riktigt hålla den i munnen så länge.


Till sist så fick vi söka godis i lägenheten.


God natt, önskar

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards