Alla inlägg den 27 april 2008

Av Lycka, en servicehund - 27 april 2008 20:49


27/4-08
Nu har äntligen snön tinat bort från vägar och parkeringsplatser så att vi kan börja träna ute! Det är en helt annan sak att träna hemma i köket utan störning och att träna ute där det kan passera cyklar, hundar m.m Så efter lunch så promenerade vi i väg till Lombias parkering, laddade med godis och dummyn.


Paula och Ruben som har varit med i några år vet att det är träning som gäller när vi kommer till parkeringen och blir på en gång helt fokuserade på matte, men jag har inte lärt mig det ännu.


Paula fick börja, medan jag och Ruben fick sitta och vänta. Paula fick träna "fritt följ" och hon går perfekt och hon tittar hela tiden upp på matte!
Sedan fick hon träna "stanna" och inkallning. Hon fick också göra positionsväxlingar och hon har inga problem i några moment överhuvudtaget, oavsett hur mycket störningar som finns runt om kring henne.


Efter det så var det Rubens tur. Han fick också börja med "fritt följ" och det har han tränat så mycket i sina dar så det är inga som helst problem.
Även fast det gick folk förbi (han älskar människor, helst äldre!) så var han fokuserad på matte! Han fick sedan träna "stanna" och inkallning.
Han var lite seg på första inkallningen, men sedan sprang han som ett skott till matte.


Eftersom Ruben har varit duktig inomhus på "ställande under gång" så fick han prova på det ute och han var jätteduktig. Nu första gången han tränade det utomhus så behövde han bara ställa sig när matte sa "stå". Nästa gång så ska matte rulla i väg en liten bit när han står.


Till slut var det äntligen min tur att få träna! Eftersom jag tyckte att jag hade fått vänta så himla länge, och i koppel till på köpet, så rusade jag i väg när matte släppte lös mig! Jag for i väg och hoppade i snön, men efter en stund så gick jag till matte och så kunde vi börja träna.


När vi väl började träningen så koncentrerade jag mig på matte. Jag fick också börja med "fritt följ" och jag är jätteduktig på det. Jag tittar också upp på matte och svansen viftar hela tiden (typiskt klickertränade hundar!).


Sedan fick jag öva på "stanna". Matte var inte riktigt säker på att jag skulle klara det så bra, men jag rörde mig inte ur fläcken! Matte får nog inse att jag kan det där nu, även fast jag haft stora problem med det förut...


Istället för att använda godis som belöning för mig så brukar matte också använda dummyn. Jag får antingen kampa med den eller så kastar matte i väg den så att jag får springa och hämta den. Varje gång den är ivägslängd så kommer jag så fint tillbaka med den. För mig är dummyn bättre belöning än godis, och jag är ändå en Golden! Sen när vi hade tränat färdigt så fick vi en joggingtur hem.


På kvällen hade matte tvättstuga så vi hann inte träna något inomhus, förutom att söka.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards