Direktlänk till inlägg 28 augusti 2008

Vi har träffat barnen på Brukshundklubben

Av Lycka, en servicehund - 28 augusti 2008 21:26


I tisdags träffade vi ju barnen och deras hundar på Brukshundklubben igen efter sommaruppehållet. Det kom tre nya barn och två nya hundar. Alla vi hundar blev glada att träffas igen!


Vi började med att, som vanligt, gå en liten promenad. Efter det så gick matte och hennes kompis igenom alla hinder med barnen och förklarade vad de hette och hur man skulle göra. Sedan fick barnen och deras hundar, med hjälp av de vuxna, träna på några av hindren.


Jag och Ruben ville inte vara med, men Paula var med två av barnen och hon tyckte att det var roligt.


Moster och Atlas kom också förbi för att Atlas skulle "miljötränas". Både barnen och deras hundar tyckte att det var jätteskoj med agility och ser framemot nästa tisdag då vi ska fortsätta med agilityn.


Igår, onsdag, så tränade vi sök och spår utomhus, på förmiddagen. Efter lunch så gick vi en sväng med matte på stan, men vi skyndade oss hem eftersom det regnade! På eftermiddagen så regnade det fortfarande ute så vi gick på en kort promenad och sedan gick vi in och tränade. Jag och Ruben fick sitta bundna och Paula fick börja eftersom hon var så ivrig!


Hon fick börja med att städa undan leksaker och hon har blivit riktigt duktig. Bara ibland så hoppade hon också i bädden, men för det mesta så lämnade hon bara leksakerna där!


Sedan fick hon träna på en freestyleövning: "Trix" = Hunden ska stå med baken mot förarens framsida. Nu i början så får Paula hjälp av targetpinnen.


Efter det så fick hon söka "lappen". Hon har inte gjort det så ofta så hon förstod inte riktigt vad hon skulle göra första gången, men sedan förstod hon och då hittade hon den ganska fort.


Hon fick avsluta med att tömma tvättkorgen. När hon tagit ur ett plagg och lagt det på golvet så fick hon för sig att lägga tillbaka det i tvättkorgen! Matte la snabbt till ett kommando på det också: "Plocka"!


Efter Paula så fick Ruben träna . Han fick börja med att söka "lappen" och han är otroligt duktig på det, det går undan!


Sedan fick han träna på att plocka rätt leksak, alltså att lära sig vad olika leksaker heter. Igår fick han lära sig "trossen" och "Ior". Än så länge så vet han ju såklart inte vilken som är vilken, men det lär han sig så småningom.


Han fick också tömma tvättkorgen, men han tar än så länge bara plagget i munnen, utan att dra i det.


Sedan var det äntligen min tur att få träna! Jag började med att tömma tvättkorgen. Jag har blivit så duktig nu att plaggen kan ligga kvar i korgen och så sticker jag ner huvudet och drar upp dem! Fast det inte fanns fler att ta upp så fortsatte jag att rota i tvättkorgen...


Sedan tränade jag på att öppna skåpdörren i köket, men när jag hade gjort det så blev jag lite okoncentrerad. Matte är övertygad om att det beror på att jag löper, i vanliga fall kan jag hålla på att träna nästan hur länge som helst!


Idag när vi var på väg ut, på förmiddagen, så gick jag själv (utan kommando) fram till hissen och tryckte på hissknappen. Och jag lyckades träffa rätt på första försöket! Sedan under dagen så tryckte jag rätt på hissknappen flera gånger!


Efter lunch så har matte städat så vi har inte gjort så mycket idag. Den träning vi har fått idag är "sök" och så har jag förstås gjort några servicehunduppgifter: hämtat posten och satt på cd-spelaren!


Imorgon kväll så ska vi åka till mattes kompisar och så ska jag få träffa min kompis Moa (Bearded collie). Det ska bli skoj eftersom vi inte har setts på hela sommaren!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards