Alla inlägg den 10 augusti 2008

Av Lycka, en servicehund - 10 augusti 2008 19:45


Jaha, nu har vi varit i stugan och bl.a tränat på att apportera anden från vattnet. Resan dit gick riktigt bra, jag la mig tillrätta nästan på en gång och flåsade inte alls. Paula, däremot, spydde i mattes famn! Matte tror inte att hon var magsjuk, men det var hemskt varmt i bilen (solen gassade).


När vi kom fram till stugan så vart vi helt hysteriska av glädje, som vanligt! Ruben börjar "skrika" och pipa redan när vi svänger in på sista avtagsvägen!
När vi sedan är framme så FLYGER vi ur taxin och rusar in i stugan för att hälsa på mommo. Hon blir lika glad när hon ser oss!


Efter att vi hade ätit lunch så packade vi med oss diverse träningssaker och så gick vi till sjön. Nu hade ju matte planerat att jag skulle träna på att hämta anden (dummyn m.m.) från vattnet, komma upp på land och avlämna den till matte utan att skaka på mig.


Egentligen så är det ju meningen att jag ska börja med att ALLTID avlämna allting i mattes knä. Eftersom jag aldrig har tränat apportering från vattnet så tänkte matte börja med att sitta väldigt nära strandkanten, så att jag inte skulle få möjlighet att skaka mig innan jag hade lämnat anden. Men, eftersom det är lite brant precis vid stranden, så kunde inte matte sitta så nära som hon ville. Mommo fick då  hoppa in och hjälpa till och jag skulle då avlämna anden till henne.


Mommo fick noga instruktioner av matte hur hon skulle agera och sedan satte vi igång! Först satt jag bredvid mommo och mattes assistent slängde ut anden i vattnet. Jag satt helt stilla tills anden hade "landat" och matte sa: "JA!".
Jag for ut i vattnet och hämtade anden och simmade med den in till land och upp ur vattnet. Jag hade inga som helst problem med att hålla i anden även på land, mitt problem är att jag inte vill släppa den! Jag stannade till vid mommo, höll i anden tills mommo sa: "Tack!" och då släppte jag den (motvilligt!) i utbyte mot korv! Och inte förrän jag hade släppt anden så skakade jag mig!


För att vara första gången så gick det fantastiskt bra!


Vi tränade så här några gånger och sedan fick mommo ställa sig längre bort från stranden. Det här var svårare. Jag ville inte lämna anden till mommo utan försökte gå runt henne! Då fick vi börja om igen med att träna närmare stranden.


Vi tränade på samma sätt med dummyn, vedträn och en petflaska. Dessa föremål ville jag gärna släppa så fort jag kom upp på land, för att sedan skaka mig. Men efter några gånger så släppte jag iaf föremålen, på mattes "tack" innan jag skakade mig.


Sedan fick jag träna på att gå fram till matte för att avlämna föremålen och det gick bra på så sätt att jag gick fram till matte utan något kommando tex. "hit" eller "kom" och avlämnade föremålet innan jag skakade mig.


Däremot avlämnade jag inte föremålen i mattes famn, det ska jag träna på separat. Förut har jag ju fått "droppa" föremålen på marken bredvid matte så det blir nytt för mig på ett sätt. Annars när jag plockar upp saker från golvet, posten m.m så lämnar jag ju dom i mattes famn så matte tror att jag snart kommer lära mig att lämna även "apporteringsföremålen" i famnen.


Vi tränade så här i de dagar som vi var i stugan och matte tyckte att det var jätteroligt, och det tyckte såklart jag också! Jag skulle kunna hålla på att apportera i evigheter! Det är extra kul att hämta i vattnet eftersom jag också älskar att simma!


En dag så slängde mattes assistent ut fyra föremål i vattnet: vedklabbe, två grenar och dummyn. Sedan simmade jag ut och hämtade en och en och gav mig inte förrän jag hade hämtat upp allihop! Varenda gång valde jag att hämta dummyn först. Näst efter "döda djur" så gillar jag min dummy allra mest!


Det var varmt de här dagarna så Paula och Ruben låg mest i skuggan. Jag, däremot som mest hela tiden var i vattnet led inte alls av värmen.
Ibland tog jag paus från apporterandet och simmandet och blev torkad med handduk och ibland gick jag också runt och nosade där på stranden.
Lille Ruben blev "besatt" av anden. Han gick runt och letade efter den hela tiden, när matte hade lagt den åt sidan. En gång kom han åt den och skulle börja slita den i stycken!!! Inte ens jag beter mig på det sättet! Jag håller anden väldigt försiktigt!

Paula var inte alls imponerad av den döda fågeln, utan förstod inte alls min och Rubens fascination!


Det har varit några HÄRLIGA, givande dagar både för oss hundar och matte. Nu ska jag fortsätta min träning hemma i Kiruna med att avlämna dummyn, kaniner m.m i mattes famn.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards