Alla inlägg den 26 augusti 2008

Av Lycka, en servicehund - 26 augusti 2008 20:16


I söndags tränade vi sök utomhus. Efter lunch gick vi upp på stan och gick och vi var iväg ett par timmar. På hemvägen så tryckte jag på övergångsställsknappen utan problem. Matte tror att jag bara hade en tillfällig svacka tidigare när jag helt plötsligt inte längre ville trycka på knappen!


Hissknappen är lite svårare att trycka på eftersom den är "platt" och jag måste hålla tassen på den en liten stund. Men jag försöker i alla fall så många gånger som matte ber mig och ibland så lyckas jag också!


När vi kom hem så gick matte och hämtade min dummy och köttbullar och så gick vi ut för att träna avlämningar. Dummyn lades mellan mig och matte och sedan ropade matte: "Apport!". Jag sprang till dummyn, plockade upp den och la den i mattes famn. Det gick av bara farten första gången, men när jag skulle göra det igen så tvekade jag precis när jag skulle hoppa upp och lämna den. Jag blev plötsligt tveksam till att hoppa upp på vänster sida, som jag brukar, eftersom det på elrullstolen (som matte då satt i) sitter styrspak m.m på den sidan. När matte sitter i sin manuella rullstol, som alltså inte har någon spak, så är det inga problem. Fast på ett sätt är det bra att jag inte hoppar upp mot spaken eftersom stolen då kan fara iväg.


Så jag fick (i söndags, alltså)  börja om och bara träna avlämningar från nära håll och till mattes högra sida och det hade jag inga problem med.
Matte ska lära mig att jag ska lämna av föremålet på den sida som hon vrider mot mig, för att underlätta för mig.


På kvällen gick vi ut och så gick jag ett personspår. Det gick sisådär! Precis innan matte la spåret så hade det passerat en hanne och jag som löper tyckte naturligtvis att det var väldigt intressant att lukta på marken där han hade varit! Men det var bara i början som jag var okoncentrerad, efter en liten bit så gick jag spåret perfekt; Nosen i marken hela tiden! Matte förstår att jag är lite ofokuserad just nu när jag löper, så hon har inga krav på mig just nu, det går som det går...


Paula fick också försöka gå ett personspår, men hon brukar inte göra det så hon hade ingen aning om vad hon skulle göra! Matte la ett kort spår åt henne sedan och då gick det bättre.


Ruben låg i skuggan och tittade på, han tyckte det var alldeles för soligt och varmt. Men sedan när vi skulle få träna kryp så kom han och ville vara med! Jag och Paula kryper bra även utomhus, men Ruben har ännu lite problem med att han vill lyfta upp rumpan.


I måndags så kom Atlas till oss en stund vid lunchtid. Vi skulle vara hundvakt åt honom ett par timmar. Vi lekte inne först en stund, men sen gick vi ut hela gänget. Där sprang jag och Atlas och jagade varandra och busade med bollen.


På eftermiddagen så gick jag och matte till boendet. Min deltagare ville att vi skulle promenera iväg till bäcken så att jag skulle få simma och det var såklart toppen! Deltagaren höll som vanligt i mitt koppel och jag går så fint med henne! Efter att jag hade simmat så var det en liten stund kvar på timmen och eftersom det var ganska kallt ute så gick vi in och satte oss en stund. Jag ställer mig alltid med framtassarna i deltagarens famn och pussar henne i ansiktet! Hon måste ta av sig glasögonen annars blir dom alldeles dregliga! En av peronalen kom också in en stund och pratade med oss och jag tog även en liten sväng ut i köket! Personalen frågade också om jag kunde gå in en sväng med matte till en annan boende, men matte hade beställt taxi och hade inte tid den gången. Men nästa måndag så tittar vi nog in där också en stund!


Idag, tisdag, så var vi bara ut en snabb sväng på förmiddagen eftersom det regnade och moster, Pontus och Atlas skulle komma förbi och hälsa på.
Även fast vi sågs igår så blev vi såklart överlyckliga av att se varandra!


På kvällen är det dags att åka till brukshundsklubben för att sätta igång med barngruppen igen efter sommaruppehållet! Vi ska visst få två nya deltagare ikväll, bla. en goldenblandning. Nu kommer vi att träna agility varje tisdag ända tills snön kommer. Fast såklart, är det regn och rusk så kommer vi att träna inomhus!


Paula kommer att få vara demohund idag och hon får säkert också hoppa med något barn sedan. Jag och Ruben får vara publik och kanske hoppa  något vanligt hopphinder. Det ska bli kul att träffa alla igen efter sommaren!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards