Direktlänk till inlägg 19 augusti 2008

En dag i mitt härliga liv!

Av Lycka, en servicehund - 19 augusti 2008 18:35


I söndags så var ju Atlas kvar hos oss. Han hade sovit i mattes säng nästan hela natten och en stund låg även Ruben med honom där.


När vi hade varit ute på morgonen, vid halv 7-tiden, så satte vi genast igång att leka när vi kom in! Vilken tur att vi leker tysta, annars hade nog matte blivit galen! Fast hon blev lite störd i sin sömn ändå eftersom vi till och från låg och brottades i hennes säng och även PÅ henne ibland!


Efter lunch så kom moster och hämtade Atlas och vi följde också med för att vara hos moster ett par timmar.


På eftermiddagen så fick vi träna med övergångsställsdosan som matte har lånat. Hon satte den på vardagsrumsbordet och la en post-itlapp på knappen. Vi alla tre fick träna detta och ingen av oss hade några problem. Vi tränade några gånger med post-itlappen och sedan tog matte bort den. Även då så tryckte vi på knappen. Nu ska jag få träna mycket på det här innan vi flyttar träningen utomhus. Efter det sökte vi godis inomhus.


Igår, måndag, när vi var ute på förmiddagen så hade jag med mig en fylld strumpa som jag brukar bära omkring på utomhus (jag vill alltid bära någonting när vi är ute!). Jag sprang iväg och sedan glömde jag strumpan långt borta. Matte fick peka och säga: "Hämta" åt mig och jag sprang iväg och hämtade den. Utan att matte ropade på mig så sprang jag till henne i full fart och la upp strumpan i hennes famn! Alltså, en perfekt apportering och avlämning! Efter en stund gjorde jag om detta och jag fick såklart MASSOR av belöning, både godis och pussar! Matte blev ganska förvånad för vi har tränat det här ytterst lite sedan vi kom från stugan. Nästa steg är att matte köper tex. kanin så att jag får träna med ett "byte".


På kvällen var det så dags för att besöka boendet. Paula och Ruben fick vara hemma eftersom moster jobbade och Atlas var på valpkurs med husse.
Vi började med att deltagaren fick gå och gömma sig och jag fick söka upp henne. Den här övningen tycker jag verkligen om och den passar mig perfekt eftersom jag ju älskar människor! Jag fick söka en gång till och hade lika full fart den här gången.


Matte ska nu försöka att börja med rullmarkering eftersom att jag ju kommer tillbaka till henne när jag hittat personen, men matte vet ju som sagt inte om jag har hittat personen eller inte. Efter detta så ville deltagaren gå och promenera och vi promenerade i ca 45 min. Deltagaren håller alltid i mitt koppel och jag går så fint bredvid henne. Täcket "gör" ju att jag vet att jag jobbar och det syns verkligen när jag går i koppel. I vanliga fall så har jag så bråttom överallt så det  blir lätt att jag "råkar" dra till ibland.


Idag, tisdag, så är det så dåligt väder så vi kommer nog inte vara utomhus så mycket. Men vi är så trötta idag så det gör ingenting. Vi kommer att få träna inomhus senare idag. Matte ska också åka och handla, men eftersom det regnar så mycket så får vi stanna hemma den här gången.


Imorgon kommer det (förhoppningsvis!) nya bilder och ett par filmer på bloggen, det är bilder från stugan, Masugnsbyn och annat.


LYCKA

 
 
Ingen bild

Leo

19 augusti 2008 19:04

Jag har en kanin, en kråka och en trut i kylen! Vi skulle kunna träna ngn kväll nästa vecka..? Ev. startar vi på prov på lördag; det beror lite på hur vi långt vi kommer i viltapporteringen ;-)

 
Ingen bild

Lycka

21 augusti 2008 13:46

Ja! Det kan vi göra.
Fast jag vet inte om jag fortfarande löper, det borde vara slut vilken dag som helst. Du får bestämma om du klarar av att träna med mig i närheten!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards