Direktlänk till inlägg 15 augusti 2008

Rävoch rallylydnad, vi har ett spännande och omväxlande hundliv...

Av Lycka, en servicehund - 15 augusti 2008 11:26


Igår, torsdag , när vi var ute, både på för- och eftermiddagen, så fick vi se någonting som vi aldrig hade sett tidigare: en räv! Den har visst setts i vårat område till och från under en tid.  Vi blev såklart jättenyfikna och sprang runt och nosade där den hade varit! Det är nog samma räv som förut hållit till i mosters område. Matte hoppas att den försvinner härifrån så att vi inte får för oss att jaga den.


Nu har matte bytt städdag till torsdagar, så igår på dagen hann vi inte träna. Fast det gjorde inte så mycket, eftersom att vi ju skulle och titta och pröva på rallylydnad på kvällen.


Men egentligen så kan man ju säga att vi tränar nästan hela tiden när vi är ute: möte med andra hundar (mycket belöning när vi passerar utan problem), inkallning med olika svåra störningar (när andra hundar är i närheten, pissfläckar m.m), sök o.s.v


Ja, på kvällen gick vi då iväg för att titta på när Leo och Maggan visade rallylydnad. Maggan gick de två banorna med Leo, och förklarade skyltarna och reglerna. Jag och Paula har provat på rallylydnad under mattes utbildning, men det var ju ett tag sen!


Efter att Maggan och Leo var färdiga så var det våran tur att gå banorna. Jag fick börja. Jag gick båda banorna efter varandra och första gången gick det sådär. Jag var lite ofokuserad ibland, men vissa moment gick hyfsat.
Just momenten där man ska svänga klarade jag bra.


När jag var färdig så fick jag gå åt sidan och vänta med Ruben, och sen var det Paulas tur. Hon var på samma nivå som mig, svängarna gick bäst.


Efter Paula så var det Rubens tur. Han har ju som sagt problem med att träna när det är andra hundar i närheten, men matte ville iallafall att han skulle få prova. Han var jätteduktig på att följa matte, men någon belöning ville han inte ha!


Sedan fick vi gå banorna en gång till och nu gick det bättre. Nu förstod vi lite bättre vad det gick ut på. Fast Maggan sa att i början när man börjar träna rallylydnad så är det viktigaste att man får in ett bra "flyt". De olika skyltarna och momenten får man träna in eftersom. Matte tycker att rallylydnad är jätteroligt! Någon gång framöver så kanske hon går någon kurs.


Det fanns också tid för mig och Leo att leka en stund igår. Och det är alltid lika roligt!


Idag, fredag, så var vi med matte när hon skulle handla. Vi tog en långpromenad hem, efteråt. På vägen träffade vi en "gammal bekant" och lekte lite med honom. Snacka om trassel med tre koppel (Paula hade inget)!
På eftermiddagen så sprang matte upp och ner i tvättstugan och vi har inte hunnit träna idag. Fast det spelade ingen roll, vi har varit så trötta ändå.
Kanske var det gårdagens rallylydnad som satt kvar...


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards