Direktlänk till inlägg 22 juli 2008

Ännu en tennisboll "på vift"...

Av Lycka, en servicehund - 22 juli 2008 20:59


Igår, måndag, så fick vi söka godis på gräsmattan, när vi var ute på vår förmiddagsrastning. Rättare sagt: JAG sökte och Paula och Ruben tränade annat, bla "Stegra" (ett moment i Freestyle) och "volt". När vi var färdiga så träffade jag grannhunden och vi lekte en stund. Hennes matte var snäll och gav mig en tennisboll, men den blev kvar nånstans i gräset, som vanligt...

Efter lunch så trotsade vi regnet och gick upp på stan, eftersom matte hade saker att ordna. Matte "tappade bort" Paula! Paula, som alltid är lös, brukar inte gå längre än ett par meter från matte. Men igår, när matte tittade bakåt så var Paula inte där! Fast då såg matte att Paula var en bra bit längre bort och blev klappad av två äldre damer. Så fort Paula hörde att matte ropade på henne så kom hon som ett skott!


Jag fick ha tjänstetäcket på mig hela tiden och var ganska trött när vi kom hem (det tar på huvudet att jobba).


Sen på eftermiddagen så var det ju dags att besöka boendet. Som vanligt så blev jag överlycklig när jag såg "min" deltagare! Även fast det regnade så beslutade matte att jag skulle få gå ett viltspår. Eftersom deltagaren aldrig hade gjort det förut så fick hon hjälp nu första gången: Mattes assistent gick före och droppade blod och deltagaren gick efter och drog älgklöven efter marken.


Matte hade tänkt att vi skulle gå iväg och träna något annat medans spåret låg, men det regnade så mycket så vi gick in en halvtimme. När vi sedan förberedde mig för spåret (koppla på spårlinan mm) så fick en förbipasserande hund vittring på spåret och matte blev orolig att den skulle ta min älgklöv. Som tur var så ropade ägaren på den och den sprang iväg!
Så fick jag äntligen gå spåret! Nu vet deltagaren hur det går till ( vi har ju gått några spår tillsammans) så hon tog linan och så gick vi!


Efter ca. halva spåret så svängde matte med sin elstol. Den klickar då till och även fast jag var långt borta så hörde jag det och stannade till för att titta vad hon höll på med. Tänk om hon helt plötsligt skulle fara iväg och lämna mig, det gäller att hålla koll på henne!


På slutet av spåret så låg ju älgklöven och jag tog upp den och gick mot matte. En gång släppte jag den, men tog upp den och fortsatte till matte, där jag fick godis när jag lämnade den.


Sedan gick vi in igen. Där satt en annan av de boende och social som jag är så gick fram till henne, lugnt och sansat! Hade jag inte haft täcket på mig så hade jag säkert RUSAT fram, men jag vet , som sagt,  när jag jobbar och då är jag behärskad!


Idag har det regnat precis hela dagen så matte har passat på att fixa saker inomhus, bla att dammsuga och meka med rullstolen. Vi tränade också inomhus idag.


Jag började med att hålla apporten och idag höll jag den längre än nånsin förut! Ibland är det nog bra att "vila" från momenten. Sen tränade jag på att öppna köksskåpet och positionsväxlingar.


Ruben fick också hålla apporten och han var också jätteduktig på det! Sedan fick han stänga lådor och dörrar som han tycker är så roligt. Han fick också träna på att bära mattes skor, men han lyfter dom bara än så länge.


Paula fick börja med att "städa" och sedan fick hon lägga pennan i skålen.
Efter det fick hon hämta mattes skor ifrån hallen. När Paula höll på att träna så gick jag och hämtade mitt tjänstetäcke ifrån hallen och la det i mattes famn, man kan aldrig tro att jag har haft sådana problem med det momentet!


Vi har också fått söka godis inomhus och tränat på "varsågod". Även fast vi inte har varit ute så mycket idag så är vi nöjda. Imorgon om det är bättre väder så ska vi vara ute desto mer.


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards