Alla inlägg den 7 juli 2008

Av Lycka, en servicehund - 7 juli 2008 22:47


I helgen som varit så har vi inte gjort sådär jättemycket. Vi har mest tagit långpromenader och så har jag fått göra några uppletanden i högt, högt gräs. Det är jätteskoj! Det tycker både jag och matte!


Igår, måndag när vi var ute på förmiddagen så höll vi mest på att leka, jag och mattes assistent alltså! Jag fick springa efter trossen och så fick jag ha dragkamp och det är alltid kul.


Efter lunch så var vi med matte på stan och då fick jag bära tjänstetäcket hela tiden.


På kvällen så var det dags att besöka "mitt" boende igen. Idag var vi lite tidiga och fick sitta och vänta på deltagaren. Jag, som annars, inte har några problem med att sitta och vänta, var lite uppspelt eftersom jag nu vet att vi ska göra något roligt när vi kommer dit! När deltagaren kom så blev jag jätteglad!!!


Sedan gick vi iväg för att lägga viltspår. Först gick vi förbi bäcken så att jag fick simma en stund, det var varmt ute så det var skönt. Hade jag fått så hade jag simmat hur länge som helst, men vi har ju bara en timme på oss.


Mattes assistent la ut blodet och på slutet la hon en tjädervinge. Efter det så tog deltagaren min spårlina och så bar det iväg! Jag är så otroligt snabb så deltagaren hann knappt med mig! Spåret var ganska svårt, med flera tvära vinklar, men det var inga som helst problem för mig.


Och sedan tog jag tjädervingen och sprang iväg med den, det måste jag träna på säger matte, alltså att lämna av tjädervingen till matte. Vi ska börja träna det helt separat från spårningen, bara att komma in med vingen utan att springa iväg med den.


På måndagarna har vi ju bara en begränsad tid så spåret blir inte så långt, men matte ska gå och lägga ett RIKTIGT långt spår åt mig någon annan dag.
Jag är verkligen duktig på att spåra!


Sedan skulle vi göra ett uppletande, men jag tyckte tjädervingen var så spännande så jag tuggade sönder den istället, usch usch!


Idag, tisdag så var vi på agilitybanan. Matte kommer ju att hålla agilitykurs till hösten och behöver en "demohund" och hade hoppats att det skulle bli jag... Men även idag vägrade jag att ta något som helst hinder, så nu har matte bestämt att jag ska slippa det! Jag håller ju på med så mycket annat: Assistanshund, snart Servicehund, Spår, Lydnad och så småningom jaktträning. Det räcker ju faktiskt! Tråkigt har jag ju det inte ialla fall!


Paula, däremot älskar agility och idag tog hon alla hinder, även de hon har tvekat inför förut: Vippbrädan och att hoppa igenom däcket. Så nu är det bestämt att hon kommer att få träna agility och vara "demohund".


Jag och Ruben kommer ialla fall vara med på agilityplan och vi får väl ta några hinder om vi vill...


Senare ikväll så ska vi gå ut och ta med oss tjädervingen och så ska jag få träna på avlämningar. Förhoppningsvis så blir jag bra (eller bättre ialla fall) på det innan jag ska gå nästa viltspår!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards