Alla inlägg den 20 juli 2008

Av Lycka, en servicehund - 20 juli 2008 20:05


I fredags så fick jag gå ett personspår på förmiddagen. Paula och Ruben tränade på lite olika moment, utomhus. Det var all träning vi hann med den dagen eftersom matte hade massor att göra.


Efter lunch for hon iväg för att handla. I vanliga fall så brukar vi promenera allihop, men regnet öste ner så matte tog taxi och vi fick stanna hemma. När matte kom hem så såg hon att jag först hade satt på cd-spelaren och sedan pausat den! Kanske tyckte jag inte om musiken jag hörde och valde att pausa den för att slippa höra...?


På eftermiddagen, efter att matte hade varit i tvättstugan så gick vi allihop upp på stan. Tyvärr så kom matte inte in i affären dit hon skulle (hög trappa, suck!) så hon fick vänta utanför med oss. Eftersom vi var ute i sista sekunden så hann inte mattes assistent binda oss. Men vi satt alla tre helt stilla bredvid matte. Det var flera människor som gick förbi som kommenterade att vi satt så fint bredvid matte och var så lydiga!


På lördagen tog vi taxi och for till Masugnsbyn för att fira mommo. Jag var ganska lugn på vägen dit, men kunde inte koppla av helt. När vi kom fram (vi har aldrig varit där förut) och såg att mommo stod på trappan så blev vi överlyckliga!


Matte brukar tycka att vi är lite löjliga när vi är på landet, eftersom vi vägrar att gå utanför dörren om inte matte följer med! Fast vi får vara ute hur mycket vi vill så håller vi oss bredvid matte, inomhus... JAG brukar ialla fall vara ute ensam en liten, liten stund!


När vi for hem så låg jag på sätet och nu var jag inte alls stressad. Jag låg ner hela vägen hem och höll inte på att flåsa så som jag brukar. Matte hoppas att jag nu tycker det är helt okej att åka bil längre sträckor!


Nu har matte ÄNTLIGEN fått tag i älgklövar (gammelmatte har skickat)! Imorgon, om det inte regnar allt för mycket så ska jag få gå ett "riktigt" viltspår, alltså att följa lukten av klöven + blod och få älgklöven i slutet av spåret. Tjädervingen används nu bara till att lära mig att apportera fågel.


Idag, söndag alltså, så kom Madde och hämtade Diva's Assistanshundstäcke. Diva och Madde ska också börja besöka boendet där jag jobbar, men de ska träffa någon annan boende.


På eftermiddagen var vi hos moster eftersom matte ville använda hennes altan för att sitta och sola i det fina vädret. Tyvärr så var inte moster, Pontus eller Atlas hemma (de är på semester) så jag hade ingen att leka med, så det var ganska tråkigt att vara där! Jaja, matte tyckte ialla fall att det var skönt och vi kan ju springa fritt på gräsmattan.


Idag har jag också varit ute och tränat just apporteringen. Jag sitter fint bredvid matte medan assistenten går och lägger ut vingen. Inte förrän matte säger "apport" så far jag iväg och hämtar vingen. Jag har fortfarande lite problem med att komma tillbaka med den till matte, men det går bättre och bättre. Jag får fortfarande ha linan på mig så att matte kan stoppa mig om jag vill springa iväg med vingen. Idag, för första gången kom jag med vingen till matte självmant, utan att hon kallade in mig.


Imorgon är det ju måndag och då är det dags att besöka boendet igen.
Matte ska ta med sig allt som behövs för att lägga viltspår och vi hoppas att det inte regnar!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards