Alla inlägg den 1 juli 2008

Av Lycka, en servicehund - 1 juli 2008 22:38


I söndags hade matte förberett för mitt första viltspår: renblod, spårlina och tjädervinge. Men, vad hände? Jo, regnet bara öste ner! Så det blev inget spår för mig... Fast matte hann i alla fall lägga ett personspår åt mig på förmiddagen.


Igår, måndag, så var det dags för mig att besöka boendet. Matte hade packat ner blodet, linan mm. för att jag skulle få viltspår idag istället.
Min "deltagare" stod som vanligt och väntade på mig när jag kom och jag blev så glad när jag såg henne.


Vi började med att promenera till ett lämpligt ställe för spåret. Vi hittade ett öppet fält med högt gräs och lite skog. Mattes assistent gick och la spåret medan jag fick vänta en bit därifrån. Jag kände att det var något speciellt på gång och satt och gnällde och kunde inte sitta still.

Vi hade inte tid att låta spåret ligga så jag fick sätta igång direkt!

"Deltagaren" höll i linan och så blev jag visad på spåret. Det var ett spår med tre skarpa vinklar, men jag var jätteduktig och klarade det alldeles utmärkt för att vara första gången! Två gånger gick jag ur spåret, men hittade tillbaka utan hjälp och i slutet gick det med full fart.


När jag kom fram till tjädervingen så nosade jag först bara på den (har aldrig sett en tjädervinge förut!), men sedan tog jag den och sprang iväg med den. Sedan bytte matte ut den mot min favoritboll. Det var väldigt kul med viltspår och matte fick blodad tand!


Efter söket tränade jag och "deltagaren". Vi tränade "sitt,stanna" och "ligg,stanna". Sedan tränade vi inkallning och budföring. Vi avslutade med att gå in en stund.


Idag gjorde vi ett godissök utomhus och så tränade vi avlämning vid apportering. Efter lunch gick vi med matte och gjorde ärenden. På hemvägen började det så klart att regna.... Men jag kan inte få nog av vatten utan satte mig i en stor vattenpöl! Och där satt jag fast det passerade en hund precis bredvid mig, undra vad den hunden tänkte (och hundens matte, förstås!)? Jag såg ganska rolig ut där jag satt!


På eftermiddagen när vi var ute så fick jag göra ett uppletande (jag gick ett spår där tre föremål hade lagts ut). Jag har gjort det en gång förut, när jag var "liten" och då markerade jag bara föremålen. Idag plockade jag upp dem.

När vi kom in så var jag ganska trött, men fick träna en liten stund. Idag tränade jag bara på att föra tre olika föremål till matte och det har jag inga problem med. Däremot så har jag fått för mig att jag inte kan tända köks lampan längre! Så det är bara att träna på det!


Paula och Ruben fick båda träna på tre nya freestylemoment. Först "trix": Hunden ska befinna sig med baken mot förarens framsida och flytta med föraren.


Sedan fick de träna "stegra/zebra" : Hunden skall stå på bakbenen.


Till sist fick de träna "om" : Hunden cirkulerar baklänges runt föraren.
Många nya moment för oss idag, men både vi och matte tycker bara att det är roligt!

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards