Alla inlägg den 17 juli 2008

Av Lycka, en servicehund - 17 juli 2008 21:31


Igår, tisdag, så tog matte med sig tjädervingen på förmiddagen när vi var ute. Nu håller jag på att träna väldigt mycket på att apportera vingen och komma med den till matte, utan att först fara iväg med den.


Jag är jätteduktig på att sitta kvar och vänta medan mattes assistent går och lägger ut vingen. När jag sen får kommandot "apport" så far jag som ett skott och hämtar vingen. Just nu har jag lina på mig så att jag inte får chansen att springa iväg med vingen. När jag har kommit fram till matte så vill jag gärna behålla vingen, men jag får något annat i utbyte och då släpper jag den.


Om ett par veckor ska vi åka till stugan och då ska jag för första gången pröva på att apportera vingen från vattnet, alltså att först simma ut och hämta den och sen lämna den till matte.


Efter lunch så gick vi till skogen och där fick jag gå ett personspår. Jag tycker lika mycket om det och det är full fart!


På eftermiddagen var vi till bäcken så att jag fick simma. Jag försökte också leta min frisbee som jag glömde där förra gången, men antingen så har någon annan hund "lånat" den eller så låg den någonstans i det höga gräset.

Vi tränade inte någonting inomhus igår. Överhuvudtaget på sommaren så tränar vi mest utomhus och sedan när vi kommer in så är vi ganska trötta.
Paula och Ruben som inte tycker om att spåra utomhus får träna annat när vi är ute, tex hopp (på stenar och bänkar), volt, kryp mm. Paula brukar också få göra volt uppe på stenar, hon tycker verkligen att volt är så roligt!


Vi brukar också träna "framåt", inkallning, stanna kvar mm.


Idag, torsdag, så tränade jag också apportering med tjädervingen på förmiddagen och idag gick det väldigt bra! Jag satt kvar när den lades ut, kom med den till matte med full fart och lämnade den när hon sa "tack".
Snart ska jag få träna utan lina.


Efter lunch så gick vi till skogen där jag idag också fick gå ett personspår.
Idag var det riktigt långt och med flera vinklar, men jag klarade det bra.
Efter det fick jag göra ett sök. Mattes assistent gick iväg och la mattes mössa ute i skogen och så fick jag leta. Kul!!!


På eftermiddagen gick vi iväg till agilityplan. Paula är ju den som kommer att hålla på med agility så hon fick ju gå hela banan.


Ruben som är lite försiktig tog ialla fall två hinder: A-hindret och "bommen".

Jag som inte alls tycker om agility längre behöver inte hålla på med det något mer. För att jag inte ska tycka att agility är helt hemskt så fick jag ialla fall ta två hopphinder och det tycker jag är ganska kul och jag får MASSOR med beröm när jag hoppar!


Efter det tränade vi lite inkallning, "framåt" och "sitt, stanna kvar". På vägen hem gick vi förbi moster en sväng och när vi kom hem så var vi helt slut, alla tre.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards