Direktlänk till inlägg 15 juli 2008

Lycka är som medicin!

Av Lycka, en servicehund - 15 juli 2008 15:06


Nu har det inte  blivit någon blogg på några dagar, dels har matte datorproblem och dels så har vi inte riktigt haft tid. Så den här bloggen sammanfattar vad vi har gjort den senaste veckan.


Jag har ju problem med avlämnadet av tjädervingen: jag vill springa iväg med den och tugga på den! Nu har jag bara fått träna på att  apportera vingen (det har jag  inget  problem med) och att avlämna den. Jag har fått  ha på mig en  lina  så att jag inte kan fara iväg med vingen och sedan har matte verkligen tjoat och ropat på mig  för att jag ska komma till henne. Sedan när jag var framme hos henne så har hon snabbt bytt ut vingen mot blodpudding innan jag har hunnit börja tugga.


Det har funkat jättebra och nu ska jag träna på att lämna vingen korrekt, alltså att inte släppa den förrän matte säger "Tack". Jag älskar verkligen att apportera vingen och matte ser fram emot att börja jaktträning till hösten(hon tycker att det är lika roligt som jag)!


Jag har också fått gå massa vilt -och personspår. Matte tycker att det är så roligt att äntligen ha en hund som hon kan använda till allt möjligt!


Vi har också varit och hälsat på de äldre på boendet här bredvid oss. Det är personalen på boendet som brukar vilja att vi kommer dit när dom sitter utomhus.En av personalen berättade att dom äldre blir jätteglada när vi kommer förbi! Jag passade på att ta ett dopp i fontänen och till stor förtjusning, och även förskräckelse, så skakade jag av mig bland alla människor!

Paula och Ruben sitter stilla så att de som vill klappa dem kan göra det.


Vi har också hälsat på Atlas och redan nu har han blivit större så nu tycker jag att det är skoj att leka med honom. Eftersom jag är van att leka med hundar som är mindre än mig, jag leker ju med Paula och Ruben varje dag, så är jag försiktig med Atlas.


Eftersom att jag snart ska testas till Servicehund så kollar matte också varje dag att jag klarar mina moment , det är bara lampknappen som jag har problem med. Matte tror att det beror på att det inte är något som jag gör så ofta. Annars är mina moment: Sätta på Cd-spelaren, Hämta tjänstetäcket, Plocka upp saker, Stänga dörrar, Föra saker till matte, tex skor, tandborste, Trycka på hissknappen och Övergångsställsknappen, Hämta posten.


I måndags var vi på boendet som vanligt. När matte packade väskan så förstod jag att det var något spännande på gång och vankade omkring och gnällde lite. När vi kom till boendet och jag fick se "min" deltagare så blev jag överlycklig! Jag vet att vi kommer att göra något roligt tillsammans!


Den här gången så fick deltagaren själv lägga mitt viltspår och även gå det med mig själv. Efter det så fick jag springa mellan matte och deltagaren med en ihoprullad tidning som jag ska avlämna för att sedan ta i munnen och springa tillbaka. Avståndet mellan matte och deltagaren var riktigt långt, över ett fält, men jag springer i full fart utan att släppa rullen innan jag är framme! Tyvärr så började regnet ösa ner så vi fick gå in. Och när jag låg på mattan så tittade deltagaren på mig och sa till matte: "Lycka är som medicin för mig".


Tänk vad mycket nytta en hund kan göra och jag älskar ju mitt jobb som Assistanshund!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards