Direktlänk till inlägg 27 juli 2009

Ny aktivitet; träna kantarellsök!

Av Lycka, en servicehund - 27 juli 2009 16:19


Igår, söndag, så packade matte ner dummysarna så att jag skulle få träna i vatten. Men, vi började med att gå ner till agilityplanen för att Paula skulle få träna. När vi kom fram så hade även solen kommit fram och det var riktigt varmt; alltså inte något perfekt hundväder! Paula tränade en stund på A-et och bommen och sedan gick hon och satte sig i skuggan!


Ruben ville inte vara med; han vill oftast inte ta belöning utomhus och är lite svårtränad pga det. Som tur är så är han av en ras som är nöjd och belåten, så länge de får vara med sin ägare och det får han ju! Och jag for omkring och lekte med mössan!


Sedan gick vi mot sjön och jag fick gå kopplad så att jag inte skulle hoppa i där fåglarna håller till. Och så bråttom jag hade! Jag fick börja med en dubbelmarkering. Ena dummysen hamnade i vassen, helt osynlig, men med lite hjälp av matte så hittade jag den till slut. Sedan gjorde jag flera dubbelmarkeringar där dummysarna hamnade både i vatten och i vass, men nu gick det bra! Och jag avlämnade dummysarna jättebra, utan att skaka mig innan jag hade avlämnat. Matte har också bestämt att BLÖTA dummysar och änder INTE ska avlämnas i hennes famn! Så jag har lärt mig att avlämna dessa hos assistenten och det funkar jättebra! Efter detta gjorde jag några enkelmarkeringar också, innan vi avslutade och gick hemåt.


På kvällen tränade vi en stund inomhus. Vi alla tre fick träna på att lägga föremål, t.ex boll eller penna, i skålar. Än så länge är det bara Paula som kan detta, men vi tränar inte detta så ofta! Sen tränade vi "Varsågod" och jag fick även träna positionsväxlingar, där "ligg" fortfarande går lite segt...



Idag, måndag, så har vi varit med matte och köpt kantareller. Så nu ska jag få börja träna kantarellsök! Paula och Ruben ska också få träna detta, men bara som en rolig aktivering. Jag ska ju få följa med mommo så småningom och söka kantareller i skogen!


LYCKA

 
 
Leo

Leo

27 juli 2009 21:12

...och i morgon smäller det ;-)

http://www.arctoshundskola.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards