Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Långpromenad, isglass, dopp i dammen – sommaren är härlig!

Av Lycka, en servicehund - 22 juli 2009 16:39


I måndags var det en härlig, solig och varm dag! Vi strosade runt med matte på stan, den här gången helt utan brådska. Sedan gick vi ner till Järnvägsparken ( en park mitt i stan ). Där köpte matte och assistenten varsin isglass och så gick vi till dammen som ligger längre ner i parken.
Jag har varit där en gång förut och det kom jag minsann ihåg; jag sprang i förväg! Sedan åts det glass medan jag plaskade runt i dammen. Tyvärr så är den grund så det går inte att simma. T.o.m Ruben var ner i vattnet och gick omkring! Han hade vatten upp till magen och verkade njuta! Vi fick också smaka glass, men det var bara jag som ville ha och det var gott och läskande i värmen. Sedan promenerade vi hemåt för att vila och äta middag.


På kvällen gick vi ut och jag fick bära klövjeväskan, som var riktigt tung! Men, jag bara ÄLSKAR att bära, det gör inget att det är tungt!


Igår, tisdag, så hade vi en "vilodag". Vi var "bara" på en rejäl promenad, med lite lek och lätt träning för oss alla tre, t.ex "fritt följ" och "sidan".
På kvällen var vi trötta, så vi fick vila mellan dom vanliga rastningarna.


Idag, onsdag, så gick vi till boendet, nu alltså på dagtid. Matte hade packat: blod, älgklöv, spårlina och spårsele. Jag skulle alltså få gå viltspår!
Först gick vi till stället där spåret skulle läggas och brukaren fick lägga det. Det blev en vinkel och klöven lades i högt gräs. När spåret var lagt så gick vi iväg för att ta en promenad medan spåret "la till sig". Jag blev så snopen när vi gick därifrån... Vi gick åt det hållet där sjön ligger och jag började dra ditåt så matte och brukaren bestämde att vi skulle kunna låta mig simma en stund. Som tur var så var både handduk och boll med! Så jag fick apportera bollen ca. 6 gånger och sedan gick vi tillbaka till spåret (vi har ju bara en timme på oss).


Väl framme så fick jag på mig sele och lina och sedan var det äntligen dax!


 

Jag är redo för viltspår; nya selen och linan är på och jag är väldigt koncentrerad!
 

Såklart så var det brukaren som gick spåret med mig! Och som vanligt så gick jag spåret lugnt och metodiskt. Och klarade det galant! Fast när jag kom fram till klöven, så passerade jag bara den!?!  Det hade blivit en miss; brukaren hade fortsatt att droppa blod efter klöven, och jag blev nog lite förvirrad! Men, jag hittade klöven iallafall och vilken glädje! Full fart mot matte, med klöven i munnen!


Både Paula och Ruben visade intresse för blod och klöv, så matte ska nog också låta dom gå viltspår någon dag. Ruben har i och för sig gjort det någon gång förut, men det var lääääääänge sen!

Sedan promenerade vi mot apoteket där matte skulle in en sväng. Vi träffade en bekant till matte och hennes unghund. Han släpptes lös så att vi skulle få leka, men han var mer intresserad av Paula och Ruben än av mig!
Så det blev inte så mycket lek... Matte påstår att det är åldern som gör att jag inte är så lekfull längre, iallafall inte med andra hundar. Men jag påstår att jag VÄLJER mina lekkompisar själv! Och det får man väl lov att göra!?!
Efter apoteksbesöket så gick vi hem.


Och på kvällen blev det inomhusträning. Jag tränade på att hålla träapporten, med störning. Sedan fortsatte min träning med att lära mig "volt". Nu med mindre hjälp av target.

Ruben tränade på att "hålla fast", idag också med en ihoprullad tidning. Efter det tränade han "buga", som han tycker är så roligt!


 

Ruben tränar "hålla fast"


Paula tränade: "buga", "volt", "hålla fast" och "trix".
Sedan var vi nöjda och belåtna med dagen och kunde lägga oss och koppla av!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards