Direktlänk till inlägg 17 juli 2009

Regn = inomhusträning

Av Lycka, en servicehund - 17 juli 2009 11:37


I onsdagskväll så öste regnet ner så vi gick naturligtvis inte ner till bäcken! Nog för att jag nog gärna hade simmat fast det regnar, men resten av min flock skulle nog inte vara så roade! Så vad gör man en regning kväll? Jo, man tränar!


 

Jag och Paula väntar på att få träna


Nu har matte köpt ett kompostgaller så att hon kan träna med en åt gången. Dom andra två som inte tränar sitter i köket innanför gallret och kan titta på under tiden, praktiskt! förut så fick två av oss sitta bundna, men det blev så krångligt!


Så jag började med att träna med träpinnarna. Alltså att först välja ut "rätt" pinne och sedan också plocka upp den och avlämna den i mattes famn. Det gick bra! Sedan fortsatte träningen med att markera "rätt" burk, alltså den burken där godiset ligger. Jag markerar genom att peta på burken med tassen och får sedan belöningen av matte. Detta moment är inte heller några problem för mig och nästa gång jag tränar detta så ska matte utöka med ännu en burk. Till sist fick jag fortsätta min träning med "volt". Jag har ju precis börjat lära mig detta så matte använder fortfarande targetpinnen.
Ruben började med att träna "hålla fast", den här gången höll han i en ihoprullad tidning. Vissa gånger när Ruben tränar detta så spottar han ut den jättefort och ibland håller han i den riktigt länge. Men det är helt och hållet mattes fel; hon klickar för sakta! så det är hon som måste träna på att klicka i rätt ögonblick! Sedan fick han också markera "rätt" burk och han markerar genom att lägga sig framför burken. Han ska också få tre burkar nästa gång.  Till sist fick han träna att trycka på den "lösa" lampknappen och han tyckte det var jätteroligt och tryckte som bara den!


Paula tränade först "trix" och nu behöver hon inte alls någon target! en lättlärd liten tjej! Sedan fick hon också träna på luktdiskriminering, alltså med träpinnarna. Men hon kan ju inte avlämna pinnen till matte, så hon behöver bara peka på "rätt". Hon brukar även lyfta upp den en bit från golvet.


Sedan ville matte att hon skulle lära sig en hel apporteringskedja; sitta i utgångsställning, få kommandot "apport", hämta föremålet och i hennes fall (hon når inte upp till famnen och matte kan inte ta emot något i handen) lämna föremålet vid mattes vänstra sida.


Så först tränade Paula att sitta i utgångsställning och bara hålla i föremålet (ihoprullad tidning). När Paula kunde det så la matte tidningen på golvet mellan sig och Paula och ropade på henne. Då sprang Paula mot matte och på vägen plockade hon upp tidningen och lämnade den vid mattes vänstra sida. Det här momentet fick hon göra ett par gånger.


Sedan så fick Paula sitta i utgångsställning, tidningen kastades iväg och matte gav kommandot: "Apport". Paula springer då och hämtar tidningen och lägger den vid mattes vänstra sida! Perfekt! Det var ett roligt träningspass tyckte matte och även vi! det gick så bra för oss alla tre!


 

Matte tittar ut från balkongen och vi måste naturligtvis vara i närheten!

Igår, torsdag så var det städ och tvättstuga för matte. Fast det gjorde ingenting eftersom det regnade till och från hela tiden! Vi får hoppas att det är bättre väder nu under helgen så att vi kan vara ute och träna. Matte hade tänkt att jag skulle få träna något jaktmoment, t.ex Linjetag. Och så hade matte tänkt att Paula och Ruben ( om han vill) ska få träna agility.
Men om vädret är så ostadigt som det har varit så får vi träna inomhus istället. Det är så besvärligt när matte inte har någon bil; om vi är långt hemifrån och tränar och det börjar ösregna så är vi genomblöta innan vi har hunnit hem! och det är inte trevligt!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards