Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Lill-Ruben – en riktig BEST!?!? Mommo skulle bara veta....

Av Lycka, en servicehund - 18 oktober 2009 22:18


Nu är snön borta! Till mattes glädje och min stora sorg! I och för sig så gillar matte vintern, men vill inte att den ska komma ÄNNU. Det är så mycket lättare för henne när det inte är snö.


Annars har dom senaste dagarna har varit fyllda med lite av varje, som vanligt! Bl.a så har vi såklart tränat! Ripan togs fram häromdagen för att Paula och Ruben skulle bli inklickade på den. Ripan är ju en ganska liten fågel, så matte tror att Paula så småningom ska kunna apportera den. Men, än så länge så tycker hon att den är ganska äcklig! Hon petade i alla fall på den med nosen och där avslutade vi den träningen för den gången.


  

Paula tränar på att lägga pennan i burken, svårt!


Istället fick hon prova på att lägga pennan i en plåtburk; "öppningen" är ju mycket mindre än i skålen, så hon har inte riktigt kommit på hur hon ska göra. Men, hon FÖRSÖKER i alla fall!


När det var dags för Ruben att träna med ripan så gick det inte riktigt som matte hade tänkt! Han SLET huvudet av den!!!


 

Ruben går loss på ripan...


    

...och jag tittar förvånat på?!?!


Och jag satt chockad bredvid och tittade på! Sådär gör INTE jag! Och matte hade faktiskt svårt att hålla sig för skratt... Lill-Ruben är en riktig BEST!?!?


Jag själv har fått träna markeringar och sök, både igår, lördag och idag. Igår gick vi till stället där vi brukar träna; det finns både ris och högt gräs där och är ett perfekt ställe! Det går en gammal väg längs med och det gör att matte kommer fram med rullstolen. Först tränade jag sök och ripan gömdes i högt, högt, högt gräs och jag fick verkligen kämpa på för att hitta den. På tillbakavägen så måste jag passera allt ris och nedfällda träd och jag gör det utan problem, utan att släppa ripan! Ibland går jag över riset och ibland trycker jag mig igenom!


  

Jag med ripan i riset


När jag hade gjort några sök så fick jag göra några markeringar. Just vid markeringar så har mitt stora problem varit stadgan, men nu funkar det jättebra, även om det är SVÅRT att sitta still och inte fara iväg! Idag, söndag, så tog matte återigen fram ripan och så gick vi upp till skogen för att träna. Den här gången tränade jag bara sök. Det gick bra! Och skoj är det!


Efter att vi hade tränat så gick vi iväg och promenerade. Vi gick nya vägar och det är alltid lika spännande! Jag går lugnt och stilla och nosar när jag är i koppel, men i samma sekund som matte släpper lös mig så blir jag som en helt annan hund; jag börjar hoppa och studsa och vill GÖRA någonting! Jag börjar bl.a gå fritt följ, snyggt och prydligt och sedan petar jag på bollen med nosen (som sitter på mattes rullstol) för att få den kastad som belöning! Och det får jag! Jag brukar också vilja leka när jag blir fri från kopplet och då brukar assistenten leka med mig! Det där med att nosa är inte alls intressant när jag är lös och det tycker matte bara är bra.


  

Vilken sovstil Atlas har!!! T.v Paula och t.h jag, Lycka


Jag har också burit klövjeväskan och så har vi haft besök av Atlas. Jag brukar inte längre vilja leka med honom inomhus, men den här gången så lekte vi i TIMMAR! Vi tog bara en kort paus då och då...

I morgon, måndag, så kommer Mommo. Hon ska vara med oss hela dagen och kvällen eftersom matte har 3 möten + lite annat att göra. Vi kommer nog inte att se matte förrän sent i morgon kväll! Tur att Mommo finns! Och vi blir ju överlyckliga när vi träffar henne!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards