Alla inlägg den 9 oktober 2009

Av Lycka, en servicehund - 9 oktober 2009 10:15




Igår, torsdag, så var matte på möte på dagen. Så vi fick vara själva! Direkt när hon kom hem så gick vi ut och promenerade en sväng i det fina vädret. På kvällen så var vi av någon anledning, alla tre, jättetrötta så vi låg mest och vilade och matte passade på att fixa några grejer inomhus.


  

Ruben har gömt sig?!?! (...för vintern o kylan.../webbans kommentar)


Idag, fredag, så var det ännu en strålande dag och matte packade väskan; min boll, korv, Paula's dummy och en RIPA! Och så gick vi ut för att träna! Vi gick till ett ställe där det finns både högt gräs och träd. Jag fick sitta bredvid matte och assistenten gick iväg för att slänga iväg ripan och sen fick jag söka! Jag gjorde 6-7 Sök, en del gånger hittade jag ripan snabbt och en del gånger fick jag söka ett tag. Och min entusiasm är det inget fel på! När jag hade skickats ut på ett av söken så kom en bekant till matte fram och sa: "Håller du på att träna golden till jakthund, hahaha?". Och just när hon sa det så hade jag hittat ripan och kom springande med den.


  

Jag har hittat ripan och är på väg till matte med den


Sen gick jag runt, runt för att visa ripan och hur duktig jag var för mattes bekant. Och hon blev jätteförvånad och sa: "Men, tränar du jakt med henne? Jag visste inte att man kan använda golden till jakt! Vilka fördomar man har, men man lär sig något nytt varje dag!". Ja, just det!!!


  

Paula stoppar nosen i belöningsväskan (korvbitar!)


Efter att jag hade tränat så var det Paula's tur. Hon satt bredvid matte och assistenten kastade iväg hennes dummy, en bit och sa sedan: "Apport!". Paula som precis har börjat lära sig att apportera dummyn såg ut som ett levande frågetecken och vägrade hämta den! Kastet gjordes om och nu kastades dummyn bara en liiten bit och DÅ gick det bättre! Sedan fick Paula apportera några gånger. Så småningom så ska hon också få börja apportera dummyn när den slängs t.ex ut i skogen, men först ska hon bara få träna som hon gjorde idag; bara rakt fram och en kort bit!


  

Paula tränar fritt följ


Efter det så fick hon träna fritt följ och sedan var det dags att börja gå hemåt, till tvättstugan...


  

En promenad i det fina vädret. Paula åker snålskjuts!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards