Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Lycka, en servicehund - 3 oktober 2009 19:26


Igår, fredag, så var det ännu en solig, härlig dag och vi gick till skogen så att jag skulle få gå personspår! Bollen, mössan, träpinnar, spårsele och lina packades ner och så gav vi oss iväg. Assistenten gick iväg och "la" spåret och la även tre träpinnar i spåret. Sedan var det äntligen dax att träna! Selen togs fram och när jag ser den så blir jag så ivrig så jag börjar skaka och GÄSPA!


  

Jag är redo för spår...


Ja, så fick jag gå iväg! Och jag söker jättebra; lugnt och sansat, men ändå med energi. Jag markerade också alla tre pinnar!


  

...och här spårar jag för fullt...


Jag plockar inte upp dem (än), men matte tycker att det viktigaste är att jag markerar dem. Belöningen efter spåret var det bästa jag vet; En BOLL!!!


  

...och här har jag fått bollen som belöning för bra utfört arbete...


Efter spåret så fick jag även göra ett sök. Mössan gömdes och väldigt bra eftersom jag verkligen fick jobba länge för att hitta den! Men, jag gjorde det till slut och fick även denna gång boll som belöning. Och fast det passerade hund när jag höll på att träna, så fortsatte jag utan att bry mig om hunden.


Paula fick söka assistenten som hade gömt sig. Den här gången fick hon korv som belöning och då brydde hon sig inte alls om att det fastnade kvistar m.m i hennes päls! Där ser man vikten av en BRA belöning och att belöningen varierar från hund till hund!


På kvällen så tränade vi inomhus. Paula började träna ett nytt freestylemoment; att backa FRÅN föraren. Eftersom det var första gången så fick hon använda sig av targetpinnen. Ruben tränade på att backa (från matte) och även på att buga. Jag tränade också freestylemoment; jenka och volt. Nu klarar jag nästan volt helt själv! Sedan tränade vi tillsammans. Först på att hålla fast; alla tre fick hålla tidningsrullar. Efter det så fortsatte vi med att träna på att lägga skräp i papperskorgen.


Idag, lördag, så gick vi iväg till Bruksis plan för att Paula skulle få träna agility. Assistenten byggde en kort bana; hopp, slalom, tunnel, bommen, A-hindret och till sist vippen. Paula fick köra banan flera gånger på rad och var jätteduktig. Det syns också att hon tycker att det verkligen är roligt!


Medan Paula vilade en stund så fick jag också träna lite. Eftersom jag har blivit rädd för agility så fick jag bara hoppa (jag ställde mig själv framför hindret och ville och det är ju ett framsteg) och tunneln (den är inga problem).
Sen fick Paula springa banan ett par gånger till och sedan gick vi till sjön. Där fick jag träna ök; båda dummysar gömdes/kastades ut i skogen. 


  

...och här tränar jag sök


Min stadga var perfekt den här gången! Ibland har jag svårt att sitta still när dummysarna flyger iväg, men vi har ju tränat på det ordentligt så nu gick det ju som sagt bra! Även fast jag såg när dummysarna for iväg så blev det ändå för mig att söka, eftersom det både är skog, ris och vass där dom hamnade. En riktig utmaning, men superkul!
Jag fick göra två sök innan vi avslutade.


Ruben var helt "vild" och sprang fram och tillbaka och hade kul han också! Sen fick han och Paula träna framåt och hopp. Under tiden så sprang jag runt på fältet och rullade i gräset...


Efter middagen så tränade vi en stund inomhus. Alla tre fick "putta boll", "söka" och "hålla". Jag fick även träna volt, Paula "städa" och Ruben "backa". Imorgon är det dax igen för agilitykursen, näst sista gången. Paula ska vara demohund och visa vippen. Vi får se om jag och Ruben följer med eller om vi är hos moster.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards