Direktlänk till inlägg 14 oktober 2009

Jaktträning, besök på Bruksis och hos en av mina vänner

Av Lycka, en servicehund - 14 oktober 2009 19:40



Igår, tisdag, gick vi ut för att träna jakt. Först tränade jag sök (ripa) i högt gräs och gjorde 4 sök. Efter det tränade jag markeringar; ripan slängdes ut i ris och en massa nedfällda grenar.


  

Jag tränar markering – jo, jag är där i riset! Ungefär mitt i bilden...


Men, det är inga problem för mig! Jag kämpar på! Nu under vintern ska jag och matte också passa på att träna in mig på visselpipan och på dirigering. Så när våren kommer så kan jag förhoppningsvis det!


När jag hade tränat färdigt så var det Paulas tur. Matte hade tagit med hennes dummy och tänkte träna apportering. Men, Paula tänkte tydligen INTE det!?!? Hon sprang och hämtade dummyn, men gick och la den en bit bort från matte...


  

Paula med sin dummy


Fast nu gör ju matte ingen stor affär av när vi "misslyckas" utan avbröt bara träningen. Paula får träna apportering en annan dag!


Under träningen satt Ruben i mattes famn och tittade på. Och när Paula hade lagt sin dummy på marken så gnällde jag och ville hämta den. När Paula sen inte ville träna så sa matte åt mig att jag fick hämta den och det gjorde jag med full fart! Och sprang till matte för att lämna den i hennes famn och insåg att det inte gick eftersom Ruben satt där... Men, i samma sekund som Ruben strax därefter hoppade ner från famnen så la jag dummyn i mattes famn! Jag bara väntade på att han skulle hoppa ner så att jag kunde avlämna dummyn.


Sedan gick vi hem för att äta och vila en stund innan det var dax för att åka ner till Bruksis och ungdomsgruppen. Den här gången fick barnen/ungdomarna lämna hundarna hemma eftersom det var filmtajm. Och såklart så var det en film om och med hundar! Efter det så promenerade vi hem.


Idag, onsdag, så gick vi till boendet. Nu träffas vi inte varje vecka utan ca. varannan.  När vi började närma oss boendet så började vi dra som tokar i kopplet! Vi gillar verkligen att gå dit! Vi gick efter gångbanor så att vi kunde vara lösa hela vägen. Paula och Ruben promenerar lugnt och stilla och nosar. Men, JAG! Jag springer, gräver, rullar, hoppar efter snöklimpar och apporterar bollen! Inte konstigt att jag var lite trött när vi kom hem... Jag somnade på mattes säng och kom inte ens ut till köket fast alla andra var där och det var matdax!


  

Ligger på soffan, i solen!


  

Charmören


Fast efter någon timmes vila så var jag laddad igen!!!


På kvällen, så tränade vi inomhus en stund, det var ett tag sen sist. Åh, så taggade vi var! Alla tre fick börja med att träna ett nytt freestylemoment; ducka. Där ska man ligga och lägga hakan mot golvet. Vi var jätteduktiga och matte tror att det är ett moment som vi kommer att lära oss fort. Sedan tränade vi ännu ett freestylemoment; stegra. Paula fick också börja gå lite grann på bakbenen. Till sist så fick vi söka godis. Och sen var vi nöjda och belåtna med dagen och la oss till ro.


LYCKA 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards