Alla inlägg den 27 april 2009

Av Lycka, en servicehund - 27 april 2009 22:46


Igår, söndag, var det tidig uppstigning för matte. För vi skulle ju allihopa till Bruksis för att matte skulle få utbildning i agility (nybörjarnivå). Det var två andra hundar där, hannar, som jag tyvärr inte fick leka med pga. löpet.
Matte tyckte det var ett spännande och intressant möte och det resulterade i att matte, Annika och Frida ska hålla i en agilitykurs (nybörjar) nu till våren. Efter mötet promenerade vi hem.


Efter vila och middag så gick vi ut på en långpromenad. Vi gick nya, spännande vägar. Och när vi kom in, så trodde matte att vi kanske skulle vara lite trötta, det var ju ändå kväll. Men, inte vi inte! Vi tittade på matte förväntansfullt och ville att hon skulle hitta på något roligt! Så då fick vi träna en stund. Eftersom MATTE kände sig lite trött så fick vi bara öppna paket och träna positionsväxlingar. Men efter det så kunde vi komma till ro...


Idag, så har vi varit med matte på stan. När vi var på väg hem så började det regna! Usch!, tycker matte och Ruben! Jag och Paula är inte så brydda!
Mot eftermiddagen så hade det börjat snöa, så vi rastades bara en sväng och så gick vi in för att träna. Vi fick börja med att söka godis, tillsammans.


Ruben tar sats för att stänga kökslådan


Sedan fick Ruben börja träna. Han fortsatte sin träning med träpinnarna.
Han fick direkt börja med tre pinnar, alltså två "neutrala" pinnar och så pinnen som luktar matte. Det var inga problem.


Paula apporterar "rullen"


Efter det så var det Paulas tur och hon fick också träna med pinnarna.
Hennes problem är att hon är så ivrig; hon luktar inte på pinnarna, utan tar första bästa! Men, när hon "skärper till sig" och koncentrerar sig, så är hon jätteduktig.


Jag tränar på att plocka upp fjärkontrollen från golvet


Jag fick vänta till sist och blev så frustrerad så att jag började pipa och gny. Men, sen var det min tur! Eftersom jag har varit okoncentrerad så fick jag börja "lätt". Först la matte ner "rätt" pinne och så skulle hämta den och lägga upp den i hennes famn, och det gick perfekt! Sedan la matte ner två pinnar, alltså en "neutral" och den "rätta". Och jag sprang fram till pinnarna, tog direkt den rätta, sprang tillbaka till matte och avlämnade den mattes famn! Till sist så fick jag också tre pinnar och även då så gick det perfekt!
Nu märker matte att löpet snart är klart för den här gången eftersom jag nu har börjat bli mig själv: träningsvillig, alert och koncentrerad!
Härligt, tycker matte!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards