Alla inlägg den 9 april 2009

Av Lycka, en servicehund - 9 april 2009 10:38


Dom här senaste dagarna har det inte hänt så där jättemycket, inte i träningsväg iallafall! Matte har haft sina möten och kurser, suck...


Vi har inte tränat så mycket inomhus, men vi har passat på att träna utomhus. Jag har fått träna "trafikvett"; att komma till mattes sida (lös) när vi ska gå över vägen. Och att hålla mig på samma sida som matte, på trottoaren, när vi är ute och promenerar. Det går jättebra! Ibland går jag en bit före matte, men jag återvänder till henne hela tiden för att kolla läget. Fast som jag har skrivit förut så "tränar" vi nästan hela tiden när vi är ute; kunna passera andra hundar, lös och i koppel. Komma på inkallning, gå "fint" bredvid matte, tex. när vi möter folk eller när vi ska över vägen mm.
Så när vi kommer in så är vi nöjda och belåtna!


När posten kommer så brukar ju Paula och Ruben rusa till dörren och ställa sig på posten så att jag inte kan ta den... Men häromdagen när posten kom så rusade jag som skott till hallen, tog upp posten och lämnade den i mattes famn! Paula och Ruben hade ingen chans att hinna före mig! Och matte tyckte det såg så kul ut så att hon höll på att skratta ihjäl sig!


I tisdags så var vi ju på Brukshundklubben, som vanligt. Som förra gången så var vi tillsammans med de yngre barnen för att få ordentligt med störning.
Ungdomarna började med att träna platsläggande i grupp. Sedan tränade de dom "linförighet" och "fritt följ". Och till sist så fick dom träna inkallning. Som vanligt så var ungdomar och hundar jätteduktiga! Nästa vecka har barnen påsklov och veckan efter det så ska Maggan komma och visa rallylydnad och så ska barnen och ungdomarna få prova på, det blir skojj!


Igår, onsdags, så var det dax att besöka boendet. Ruben stod och "klättrade" på dörren när taxin stannade vid boendet. Sen när dörren öppnades så FOR han ut, men sprang åt fel håll och missade var brukaren stod! Men sen såg han henne och sprang fram till henne, överlycklig!
Han har verkligen tagit henne till sig, eftersom han inte är så intresserad av människor förutom några få utvalda!


Idag är det städdax och idag tycker matte att det är helt okej, eftersom det är så hemskt väder! Blåsigt och snöfall! Plus att det har kommit snö under natten! Inget bra före för mattes rullstol alltså! Och vi är ganska trötta i dag, så vi ska nog hålla oss lugna!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards