Alla inlägg den 12 april 2009

Av Lycka, en servicehund - 12 april 2009 20:35


Nu har jag börjat löpa, så jag är lite seg och något okoncentrerad! Men jag brukar ändå få träna, så gott det går.


I fredags fick vi alla tre träna "Apport". Jag började med att träna enkelmarkeringar. Efter det så tränade jag att apportera en ihoprullad tidning, som också skulle avlämnas i mattes famn. Och sedan hämtade jag träapporten, som ju då inte ska upp i mattes famn. Och jag har ju inga problem med att skilja detta!


Paula fick också apportera den ihoprullade tidningen, på ett korrekt sätt. Alltså, sittandes i utgångsställning, tidningen slängdes iväg, Paula satt kvar och när matte sa: Apport! så sprang hon iväg och hämtade tidningen och avlämnade den till matte.


Ruben brukar bära omkring på sina leksaker och ibland bär han även in t.ex mattes vante. Men han har haft svårt för att hålla m.m just när man ska träna "Apport". Så han fick börja med att bara hålla i tidningen. Sedan fick han plocka upp den från golvet. Och till sist slängdes tidningen iväg och Ruben sprang och hämtade den och kom tillbaka med den! Ett bra träningspass för Ruben!


Till sist fick Paula träna på att lägga pennan i en burk i stället för i skålen, burken har ju mindre "öppning" så det blir lite svårare. Först tog hon upp den och släppte den bredvid burken. Och då kom jag fram, lyfte upp pennan och släppte den i burken! Bara så där! Fast när Paula hade hållit på en stund så släppte hon också ner den i burken.  


I lördags var det strålande väder och matte packade ner dummysar, boll, visselpipa och köttbullar. Sedan tog vi en promenad ner till parkeringen för att träna. Eller; JAG promenerade. Paula och Ruben AVSKYR när det är blött och slaskigt och vägrade gå, så dom båda fick sitta i mattes famn...


Först tränade jag inkallning med visselpipa. Matte varierade belöningen mellan boll och köttbullar. Bollen är den absoluta bästa belöningen! Efter det gjorde jag några enkelmarkeringar och en dubbelmarkering. Som sagt så löper jag, så när jag skulle hämta den andra dummysen så var jag tvungen att tänka en stund vad det var jag skulle göra, men sen gick det bra!


Sedan tränade jag "Stop", med visselpipa. Jag och Matte gör på följande sätt; när jag är på väg mot matte så blåser hon i visselpipan och när jag stannar så får jag en snöboll kastad som jag får springa efter. Sedan vänder jag mig om och springer mot matte som då visslar och när jag stannar så kommer en snöboll farande osv. Den här gången fick jag till några riktigt bra "stop"! Vad gör man inte för att få springa efter snöbollar?!?!


Paula och jag tränade också "platsläggande". Sedan fick Paula träna "framåt" och "fritt följ". Fast det är väldigt dåligt rullstolsföre nu (slaskigt!!) så matte får inte riktigt upp farten i "fritt följ"!


Ruben ville inte alls vara med, så han slapp!


På kvällen var det fortfarande soligt och fint så vi gick ut och promenerade.
Ruben gick en liten bit, men tyckte sedan att det var alldeles för blött och satt i mattes famn istället! Fast han har bra utsikt där han sitter! Vi var ute ca. 1,5 timme, så vi var nöjda och trötta när vi kom in.


Idag var det också fint väder så matte tänkte att vi skulle promenera iväg och handla lite och så skulle jag få bära i min klövjeväska. Men idag var det värre före än igår! Fruktansvärt slaskigt och nästan omöjligt för matte att ta sig fram! Så när matte hade handlat så ringde hon efter en taxi istället för att vi promenerade hem! Inget bärande för mig idag alltså. Men snart är ju snön borta och då ska jag få börja dra min skrinda.


Denna stora illaluktande fågel tycker matte att jag ska bära i munnen!?


Idag har matte också köpt en kanin och en korp. Jag ska börja "klickas in" på dessa! Moster var och hämtade "djuren" och när hon kom med dom så nosade jag på dom och viftade som en galning på svansen, spännande!


Så på kvällen så var det dags för träning. Jag ville ju inte alls ha någonting med korpen att göra i somras, så matte visste inte alls hur det skulle gå! Så korpen lades på golvet och som första moment, när man klickartränar, så får man klick och belöning när man bara nosar på "djuret". Och det var inga problem för mig, jag gick genast fram och nosade och fick köttbulle som belöning. Jag gjorde flera lyckade försök och eftersom det gick så bra, så avslutade vi där! Nästa steg blir att jag ska "ta tag" i korpen med munnen.


Paula fick också träna på samma sätt. Men hon var först VÄLDIGT skeptisk! Men det slutade med att hon också nosade på korpen.  Sedan tränade vi alla tre lite olika moment, tex. positionsväxlingar och "volt". Och fast jag löper så sköter jag mina "arbetsuppgifter". Ofta brukar man kastrera servicehundar, men eftersom jag fungerar fast jag löper, så kommer jag inte att kastreras!


Jag kommer också troligtvis att ställas ut igen, nu i maj, om matte kan fixa en hundvakt till Paula och Ruben. Troligtvis så kommer dom att kunna vara hos moster, så matte hoppas på det! Den här gången är det också en inofficiell utställning, som förra gången. Och det var så roligt och det är bra träning ifall jag kommer att ställas ut på en officiell utställning någon gång!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards