Direktlänk till inlägg 25 april 2009

Doftmarkering av föremål som matte hållit i

Av Lycka, en servicehund - 25 april 2009 10:55



Ja, nu är Ruben nyklippt och som matte trodde så kände jag och Paula inte igen honom! När han kom in så stack Paula åt ena hållet och jag gick mot Ruben och morrade åt honom!?! Fast sen när Atlas också kom in och var jätteintresserad av Ruben så fick jag för mig att försvara honom istället. Atlas fick inte komma i närheten av honom; jag morrade, skällde och visade raggen! Ruben är MIN och bara MIN!!!



Häromdagen så fick jag bära klövjeväskan. När vi började närma oss vårt hem så tog matte av väskan för att jag skulle få rasta mig, men istället för att springa iväg så stod jag kvar och viftade på svansen; jag ville ju fortsätta bära!


Som sagt så ligger vi lågt med träningen nu under löpet. Istället har vi varit ute och promenerat mycket. Och där märks det också att jag löper; jag vill inte leka så mycket, utan går helst och luktar på kissfläckar.


Men igår så tränade vi en liten stund. Matte tog fram träpinnarna ( det gäller att välja den pinne som luktar matte ) och det momentet har vi inte tränat på ett bra tag. Eftersom jag bara har gjort det någon gång förut så började jag med två pinnar. Det var inga problem utan jag markerade rätt pinne. Sedan la matte pinnen på golvet för att jag skulle hämta den och lägga den i hennes famn. Just det momentet har jag inte gjort förut och det slutade med att jag hämtade pinnen och lade mig ner med den i munnen, bredvid matte! För att jag skulle få avsluta rätt, så höll assistenten pinnen i handen och då tog jag den och avlämnade den i mattes famn.


Efter det så var det Rubens tur. Han har ju tränat detta under många år, men eftersom det var ett tag sedan nu så fick han också börja med två pinnar. Det var inga som helst problem. Efter det lade matte fyra pinnar på golvet och sedan skulle Ruben markera rätt pinne. Inte det heller var några problem och Ruben tog t.o.m pinnen och kom med den till matte! Och han har inte ens tränat på det förut, alltså att ta upp pinnen och komma med den.


Sedan var det Paulas tur och hon tränade på samma sätt som Ruben och var jätteduktig. Jag hade lagt mig ner under tiden, men helt plötsligt så reste jag mig upp, tog rätt pinne, gick till matte och avlämnade den i hennes famn! Jag kan minsann också!


Idag tränade vi på samma sätt, men idag var jag helt okoncentrerad pga. löpet så det var ingen idé.  Och Ruben som är kastrerad känner ändå på något sätt att jag löper, så han är också lite virrig! Jag och Ruben håller på och "sysslar" lite för oss själva... Men Paula var iallafall, som vanligt, träningssugen, så hon fick träna en stund bl.a "hopp".


Imorgon, söndag så ska vi allihopa till Brukshundklubben. Matte och Annika ska få utbildning för att sedan kunna hålla agilitykurs. Det tycker matte ska bli väldigt spännande och roligt!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards