Direktlänk till inlägg 18 april 2009

Lille kanin på träningstur

Av Lycka, en servicehund - 18 april 2009 11:28


Igår fick matte en chock! Det hade kommit massor av nysnö! Nu har matte bott här i Kiruna i snart 10 år och ändå har hon inte lärt sig att det ALLTID kommer snö när man har fått vår- och sommarkänslor! Nåja, det tinar väl bort! Fast JAG tycker ju alltid att det är trevligt med snö. Trots snön, som gör det väldigt besvärligt för matte, så tog vi en ordentlig promenad på dagen.


På eftermiddagen så tränade vi inomhus.
Så lille kaninen fick komma ut från kylskåpet så att jag fick träna apportering. Och jag är väldigt intresserad av kaninen! Häromdagen när jag tränade så tog jag ju ett grepp om kaninen och den här gången så lyfte jag även upp den från golvet! Belöningen bestod av köttbullar. När det gick så bra så avslutade vi där, för den här gången.




Sedan tog matte fram agilitytunneln och så fick Paula och Ruben träna.


Idag, lördag, så var det strålande sol, så efter lunch så bar det iväg för att tränas. Matte hade packat; dummysar, visselpipa, boll, korv och lille kanin!
Jag fick börja med att försöka apportera kaninen. Nu löper jag ju, så matte visste inte riktigt hur det skulle gå! Jag satt i utgångsställning medan assistenten gick iväg en bit för att lägga ner kaninen. Sedan sa matte "apport!" och jag rusade mot kaninen. När jag kom fram till den, så höll jag på att "känna vikten" på den innan jag tog upp den helt och gick mot matte. Tyvärr så "droppade" jag den innan jag var ända framme, men det är bara att träna på!


Efter det så tränade jag "stoppsignal" med visselpipa. "Fritt följ" tränade jag med boll som belöning och det funkar bättre än all korv i världen! Sedan tränade jag och Paula tillsammans, platsläggande och "sitt, stanna". Till slut så tränade Paula "fritt följ",  "ligg, stanna" och "läggande under gång".


Ruben tycker ju inte om när det är blött och massa grus, så han föredrog att ligga i mattes famn medan vi andra tränade! Fast han fick ju iallafall promenera till och från träningsplan, så han var nog nöjd ändå.


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards