Direktlänk till inlägg 30 maj 2009

Lycka är att apportera!

Av Lycka, en servicehund - 30 maj 2009 09:43


I onsdags gick vi inte till boendet eftersom det regnade så mycket! Matte och brukaren bestämde att vi skulle gå dit på torsdag istället. Regnet öste ju ner hela dagen och på kvällen, så vi höll oss mest inomhus och passade på att träna. Vi började med att lägga skräpet i papperskorgen; jag la papperet i korgen en gång, men Paula och Ruben lyfter det än så länge bara från golvet. Sen tränade vi "cirkuskonster", bla. "putta boll". Vi får varsin boll och puttar på den när matte säger: "Putta". Efter det så fick vi söka godis.


I torsdags så gick vi då till boendet. Det var soligt, men ganska kallt. Men det bestämdes att vi skulle gå till bäcken iallafall för att se om jag ville simma och det ville jag! Efter simturen så var det dax att frotteras och då frågade brukaren om hon fick göra det och såklart så fick hon det. Hennes kommentar var: "Åh, det här har jag aldrig gjort förut!".


I fredags så hände det inget speciellt i träningsväg; vi var med matte och handlade på dagen och på kvällen när hon hade tvättstuga så fick vi varsitt ben att tugga på. När vi hade tuggat en stund så bytte jag och Ruben ben och fortsatte att gnaga...


Idag, lördag, var det ju meningen att vi skulle på jaktkurs, men den blev inställd. Flera av dom andra ekipagen avbokade pga. löp, mm. Det var synd eftersom matte verkligen hade sett fram emot det! Men vi ska träna jakt under sommaren tillsammans med medlemmar i SSRK, som har hållit på mycket med jaktträning.


Så istället för att gå på kurs så gick vi till moster för att hämta mina dummysar som Atlas har lånat för att sedan gå till en sjö så att jag skulle få träna vattenapportering.


När vi var på väg ut så bestämde sig Ruben för att han skulle ha med sig sitt tygben?!?!


Söta Ruben med sitt tygben


Och han bar det hela vägen till moster och fortsatte att bära det ända till vi kom fram till sjön, en promenad på ca. en timme! Jaja, våran lille Ruben! Vilka ideer han har! Matte undrar ofta vad som rör sig i hans lilla huvud!


När vi kom fram till sjön så blev jag alldeles uppspelt; Här hade jag aldrig varit förut! Och det var ett bra ställe eftersom det fanns vass = lite svårare och mer utmanade för mig eftersom dummysen inte ligger helt öppen!
Jag fick springa av mig lite först innan vi började träna.


Dummyn kastades ut och hamnade helt dold i vassen. Jag kastade mig ut i vattnet och simmade runt och försökte hitta dummysen och det gjorde jag! Sen tog jag mig i land. Och jag är jätteduktig på att INTE skaka av mig vattnet innan jag har släppt dummysen!


Jag gjorde några apporteringar där jag inte avlämnde dummysen i mattes famn. Fast jag fick belöning iallafall eftersom matte tyckte att jag var så duktig med att hämta och lämna dummysen. Jag var också väldigt uppspelt i början och slarvade lite! Men, vid fjärde apporteringen så hade jag "samlat ihop mig" och gjorde jag allt rätt, UTAN att matte "hjälpte" mig, alltså genom att locka på mig osv. Jag fick själv fundera ut hur jag skulle göra och jag kan ju det här!


 




Så jag apporterade dummysen i vattnet, sprang direkt till matte och avlämnade den i hennes famn. Och då blev det "Jackpot" = massor av köttbullsbitar! Och efter det så gjorde jag resten av apporteringarna på rätt sätt! Och oj, vad det är roligt! Jag skulle nog kunna hålla på hur länge som helst!


När vi var på väg hem så upptäckte matte att Paula inte hade sitt halsband på sig? Vart hade det tagit vägen?  Men, sen kom matte på att Paula hade rullat sig i gräset när vi precis hade börjat gå mot moster. Så vi gick dit matte trodde att halsbandet kanske låg och det gjorde det! Vilken tur!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards